Another

Original titel: Anazaa Type: Serie Studie: P.A. Works År: 2012 Genre: Skole, mysterie, gys Antal afsnit: 12 + 1 OVA Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Romanen "Another", som blev udgivet i 2009 af Yukito Ayatsuji
Another foregår i en fiktiv by i virkelighedens Japan, hvor der ikke optræder overnaturlige elementer udover en forbandelse. Karakterdesigner er naturtro når det kommer til hår- og øjenfarver, men anatomisk set har folk slanke kroppe og store hoveder, ligesom deres øjne også er unaturligt store. Koichi flytter til byen Yomiyama, hvor han starter i klasse 3. Hér møder han pigen Mei, der bliver ignoreret af de andre, men hvad han ikke kan vide, er dog, at der er en grund til dette, idet der i klassen er en elev for meget, og når først dette bliver opdaget, vil det udløse en serie af ulykker, som hver måned vil koste elever og deres familiemedlemmer livet.
Another er et eksempel på klassisk japansk gys, hvor der sker uforklarlige ting, uden at folk tænker logisk eller myndigheder bliver inddraget. Men det er også det, der kendetegner såkaldt J-horror, idet fornuften sættes fuldkommen ud af funktion, så man bare må anerkende det overnaturlige uden at kunne forstå det. Det er egentlig sjovt, at serien er baseret på en bog, for karaktererne er de sædvanlige stereotype anime-karakterer, med det sædvanlige stereotype anime-design. Af samme grund er Mei da netop også blevet et ikon blandt cosplayere, fordi hun er den typiske gotiske introvert, som mange otakuer identificerer sig med. For mig bliver karakterdesignet lidt for klassisk manga-inspireret. Jeg havde gerne set at det var lidt mere realistisk, for baggrundene i denne serie er noget af det bedste der findes. Det samme gælder animationen, der er fremragende, og der er virkelig gjort noget ud af den visuelle skildring, så der skabes en unik stemning. Små detaljer som genspejlinger i vinduer og biler på vejene er også bare noget, der gør en forskel, så det virker som en veludført produktion. Desværre har man også noget oprindeligt materiale at forholde sig til, så mens serien starter lovende og minder om Final Destination-filmene, så slutter den alt for overdrevet a la Battle Royale. Der går simpelthen splatter i den, så det psykologiske aspekt går tabt. Another er dog også kendt for sine blodige scener, og den er heldigvis et eksempel på, hvad der var tilladt at vise, før anime blev udsat for censur, så mange vælger kun at se serien grundet dens brutalitet, men der er faktisk tale om en god historie.
Favoritkarakter: Koichi Plot: 58/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 7/10 Animation: 10/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

8/10

Another