Deadman Wonderland

.

Deadman Wonderland

.

Deadman Wonderland

.

Deadman Wonderland foregår i en alternativ udgave af virkelighedens Japan, hvor Tokyo er blevet jævnet med jorden, efter en mystisk rød cirkel over byen frembragte et enormt jordskælv. Blandt almindelige mennesker er der nogen, der besidder overnaturlige evner: blandt andet folk, der kan fremkalde våben med deres blod.

Karakterdesignet varierer, idet nogle personer er mere naturtro end andre, og der er blandt andet gjort brug af unaturlige hårfarver og øjenfarver, ligesom der er eksempler på overdrevne ansigtstræk.

Da guden Deus er ved at dø, beslutter han sig for at udvælge 12 personer, der får til opgave at dræbe hinanden, så den sidste overlevende kan overtage hans plads som den nye gud. De 12 personer bliver forsynet med en mobildagbog, der kan forudse fremtiden, så de på den måde kan forudsige deres egen og hinandens adfærd.

Denne serie gaber simpelthen over for meget, og der bliver hele tiden bygget videre på konceptet med nye overdrevne elementer, som man som seer skal forholde sig til gennem 12 episoder. Det bliver ganske enkelt for uoverskueligt, når handlingen i stort set hvert eneste afsnit tager en ny drejning med et nyt fokus, og af en eller anden grund er det altid børn, der skal inddrages i totalt langt ude handlingsforløb bare for at gøre det hele lidt mere ekstremt.

Den sidste halvdel af serien er sådan set bare en handlingsløs bombe af vold og psykopater, der med al tydelighed viser, at man prøver at være "over the edge" a la Future Diary, der minder utroligt meget om Deadman Wonderland, ligesom de to serier tilmed blev udgivet i samme periode i overcensurerede udgaver. Jeg er hardcore modstander af censur, for det hører til i USA og bestemt ikke i anime, der er kendt for sin grænseløshed. Den prøver man så at inddrage med overdrevet og hensynsløs vold, og den slags kan også være fint, men der skal være andet der driver en serie end lysten til bare at forarge.

Et af de mange koncepter i serien er fænomenet med at anvende blod som våben og få folk til at kæmpe dødskampe, og hvis man havde holdt sig til dette, ville der være tale om en fængende serie, for animationen er trods alt af god kvalitet, men man når knap nok at berøre den del af handlingen, før man springer videre til noget nyt - nemlig et fangeoprør, der foregår i det åbenlyse, fordi fanger lever et temmelig frit liv i fængslet, hvor der også er andre bizarre personligheder, der render frit omkring - heriblandt en lille manisk pige, der er i stand til at håndtere et gigavåben.

Det bliver altså bare for rodet og åndssvagt, for man bevæger sig for meget over i fantasy, mens man samtidig forsøger at bilde folk ind, at alt det, der foregår, skal virke troværdigt. De indsatte er ironisk nok de mest sympatiske, og man aner ikke, hvorfor de sidder i fængsel. Det værste af det hele er, at serien lægger op til en sæson 2 som aldrig kom, og man sidder til sidst tilbage med ubesvarede spørgsmål i bunkevis, hvilket er en elendig følelse, når der serien igennem er blevet bygget op til, at de ville blive besvaret eller i det mindste forklaret.

Serien var åbenbart sådan et stort flop, at dens talrige sponsorer ikke gad investere i endnu en sæson, og jeg bebrejder dem sådan set ikke, for man har forsøgt at lægge alt for meget i første sæson, så den ganske enkelt er overarbejdet til døde.

Makina

6/10
Total Page Visits: 222 - Today Page Visits: 1