.

Ergo Proxy

.

Ergo Proxy

.

Ergo Proxy

Ergo Proxy foregår i en dystopisk fremtid, hvor størstedelen af menneskeheden er blevet udryddet sammen med alle andre levende væsner. De få overlevende lever indkapslet i kupler med byer, hvor der eksisterer højteknologiske opfindelser såsom androider samt menneskeagtige væsner med overnaturlige kræfter.

Karakterdesignet er anatomisk set korrekt, men er nu og da flydende, så der er eksempler på bløde kropsdele. Der er dog hverken unaturlige frisurer eller hår- og øjenfarver, og almindelige mennesker besidder ingen specielle evner.

Re-l Mayer arbejder som efterforsker i den idylliske kuppelby Romdeau, hvor hun dog bliver involveret i en sag om mystiske væsner kendt som Proxy. På den måde indser hun, at verden gemmer på flere sandheder, end dem, hun er blevet opfostret med.

Handlingen i denne serie er inspireret af filosofiske teorier i en nærmest grænseløs grad, så symbolikken fuldkommen overtager og til dels ødelægger selve handlingen i op til flere episoder. Man skal åbenlyst være intellektuelt moden for i sandhed at kunne nyde Ergo Proxy, fordi den beskæftiger sig med meget dybe temaer. Men hvor er det egentlig fantastisk, at man tør kaste sig ud i sådan et projekt og anerkender et ældre publikum og tilmed leverer en så gennemarbejdet serie med komplekse temaer.

Den dystopiske udgave af fremtiden er man efterhånden blevet vant til, så det er rart med et mix af sci-fi og fantasy, så det ikke bliver alt for kliché. Dog er fortællingen en anelse begrænset til ret få karakterer, så det ikke bliver universet, der er i fokus. Alligevel lærer man gradvist dette at kende, efterhånden som verden bliver præsenteret for de medvirkende, når de søger sandheden, der udgør grundlaget for handlingen. Til sidst bliver episoderne dog rodet uden rigtig at have forbindelse til hinanden, og i nogle af dem er man som seer uforstående for, hvad der rent faktisk foregår, fordi man absolut skal proppes med metaforer.

Budskaberne ville fungere bedre, hvis man undlod at være alt for kunsterisk med overleveringen af dem, men hvis man formår at følge med og notere sig detaljerne, så forstår man gradvist, hvad det er, serien forsøger at vise, og at visse indslag har en dybere betydning. Det er bare en skam, at dialogen samtidig er tung og kunstig, men de visuelle virkemidler er i det mindste med til at løfte stemningen, der til tider er temmelig gotisk og deprimerende.

Jeg har det lidt blandet med animationen. Jeg kan godt huske i tiden efter årtusindeskiftet, hvor man gik bort fra traditionel celleanimation til digital animation, og denne serie har mange eksempler på effekter, man begyndte at eksperimentere med såsom belysning, "kameraføring" og brugen af 3D. Dog er karakterdesignet på ingen måde fast, da det nærmest er, som om flere studier har stået for at animere karaktererne, hvis udseende og bevægelser hele tiden forandrer sig. Som konsekvens er animationen til tider simpel, mens den andre gange er i topklasse.

Re-l

8/10
Total Page Visits: 151 - Today Page Visits: 1