.

Hyouka

.

Hyouka

Hyouka foregår i en fiktiv by i virkelighedens Japan uden tilstedeværelsen af overnaturlige elementer eller egenskaber.

Karakterdesignet er kendetegnet ved at være naturtro for de fleste personers vedkommende, men der er og enkelte eksempeler på unaturlige øjenfarver, ligesom mange personer har unaturligt store øjne.

Hotaro vil helst ikke bruge energi på noget, så da hans søster opfordrer ham til at melde sig ind i en klub på skolen, er han ikke meget for det. Selvom klubben ellers beskæftiger sig med klassisk litteratur, så er det dog opklaringen af mysterier, som dens fire medlemmer bruger mest tid på.

Jeg har haft svært ved at komme igennem denne serie, fordi den overordnet set er meget handlingsløs uden nogen noterbar udvikling hos de medvirkende, så det generelt bare er en serie, man ser som tidsfordriv. Det har jeg heller ikke noget imod, men normalt plejer den type serier at være halvt så lange, og da mange af de sidste afsnit blot er fyldepisoder, så jeg til sidst skulle tage mig sammen for at se dem.

Det, der holdt min interesse, er faktisk det arbejde, som er blevet lagt i animationen og baggrundene, for det er en virkelig smuk serie, hvor der er gjort brug af interessante effekter for nu og da at løfte den ellers indholdsløse handling. De fleste afsnit handler nemlig ikke om andet end opklaringen af fuldkommen ligegyldige mysterier, som karaktererne af en eller anden grund lægger alt for meget energi i, hvilket er ironisk, når hovedpersonen netop er kendetegnet ved at være doven.

Karaktererne er grundlæggende set irriterende, fordi de tydeligvis er blevet skabt ud fra skabeloner af personligheder, som man forsøger at holde sig til, hvilket kommer til udtryk i deres væremåde, der på mange måder er så karikeret og dermed unaturlig. Det samme gælder deres fuldkommen absurde viden, for når man tænker på, at de er teenagere, så har de kendskab til alt for mange ting, hvorved de virker intelligente uden rent faktisk at være det.

Kort sagt er serien til tider uudholdelig japansk, idet karaktererne udviser manglende tro på egne evner, selvom de åbenlyst har talenter, som de bare ikke vil anerkende. De graver så meget i detaljer og ubetydligheder for at give dem betydning, og det er bare underligt, at bruge kræfter på noget, der i sidste ende er ligemeget. Noget så ligegyldigt som en skolefilm fylder umådeligt mange afsnit, og der koges suppe på petitesser afsnit efter afsnit, hvor der sker så lidt, at det er som at se den samme episode igen og igen.

Hotaro

6/10
Total Page Visits: 15 - Today Page Visits: 1