.

Parasyte -the maxim-

.

Parasyte -the maxim-

.

Parasyte -the maxim- foregår i virkelighedens Japan, men indeholder overnaturlige elementer i form af mystiske parasitter, der kan indtage menneskers kroppe og manipulere disse på urealistisk vis.

Karakterdesignet er kendetegnet ved at være naturtro uden brug af unaturlige frisurer eller øjenfarver, men der er dog eksempler på unaturlige hårfarver. Folk, som er besat af parasitter, kan desuden ændre deres anatomi.

Teenageren Shinichi bliver en nat angrebet af et snegleagtigt væsen, der forsøger at trænge ind i hans krop, men den ender kun med at overtage hans hånd, som den bliver i stand til at manipulere. Væsnet viser sig at være en parasit, der havde til formål at overtage Shinichis krop, og det viser sig hurtigt, at der er mange andre parasitter, som har formået at gøre netop dette. Shinichi slår sig sammen med parasitten og beslutter sig for at standse den invasion, som kun han kender til.

Alle kriterier taget i betragtning er dette nok en af de mest vellykkede anime-serier, der er blevet lavet. Plottet fungerer, karakterdesignet fungerer, animationen fungerer, og handlingen fungerer. Det er virkelig rart, når man har investeret i at lave en serie, hvor det hele spiller, for så bliver det bare nemmere og sjovere at se 24 afsnit, og der sker temmelig meget i disse afsnit, så man på intet tidspunkt keder sig.

Serien er dog også præget af en masse god gammel kliché, såsom svæklingen, der ender med at få selvtillid og blive helten - et af de mest brugte emner i anime, men fordi mangaen startede i 1988, så var denne serie dog en af de første, der red med på bølgen, så jeg har som sådan ikke noget problem med, at den minder om mange af nutidens serier. I forhold til mangaen er anime-udgaven heldigvis også en kvalitetsopdatering, selvom parasitterne nu og da ser alt for tegnefilmsagtige ud.

Parasyte -the maxim- tager også fat i et emne, som mange er besatte af - nemlig forestillingen om, at der i det skjulte foregår en invasion af Jorden, og at nogle folk omkring os i virkeligheden er rumvæsner, robotter, whatever. Vi finder dog aldrig ud af, hvor parasitterne i serien egentlig kommer fra, og det kan jeg faktisk godt lide. Den slags uvidenhed er jo guf for konspirationsteoretikere, for det kan være et våben fremstillet af militæret, en helt ny art eller fremmed liv fra en anden planet. Det skaber en ubegrundet frygt, at parasitterne bare dukker op og målrettet går efter at overtage menneskekroppe og kontrollere dem.

Det er bare lidt overdrevet, at de kan manipulere kroppe og skabe alt fra tænder og øjne til jernvåben, ligesom mængden af makabre scener måske også er en anelse for meget, selvom de ikke ligefrem er så grafiske, som de kunne have været. Men jeg elsker derimod også, når man ikke holder sig tilbage og tør lege med grænsen for, hvad der er usmageligt, for så finder man også selv ud af, hvor ens grænse for underholdning går. Jeg har set nok anime til ikke at blive forarget, men for nogen bliver det måske for meget at se folk få bidt hovederne af eller blive flænset i småstykker.

Reiko

9/10
Total Page Visits: 434 - Today Page Visits: 1