5 centimeters per second

Original titel: Byosoku Go Senchimetoru Type: Spillefilm Studie: CoMix Wave Films Instruktør: Makoto Shinkai År: 2007 Genre: Drama, romantik Spilletid: 64 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Denne film foregår i virkelighedens Japan, hvor der er gjort brug af rigtige steder. Der er tale om en realistisk film, hvor der ikke optræder overnaturlige elementer. Karakterdesignet er ligeledes gjort troværdigt med normale frisurer og hårfarver - dog med en anelse store øjne. Bevægelser er ligeledes naturlige, mens ansigtsudtryk ikke bliver for overdrevne. Drengen Takaki og pigen Akari er de bedste venner i skolen, men en dag flytter Akari dog til en anden by. De to opretholder kontakten via brevudveksling, og da de bliver ældre, beslutter de sig for at møde hinanden igen. De to unge mennesker udveksler på den måde deres første kys, men kort efter flytter Takaki også, og afstanden mellem dem bliver så stor, at de til sidst mister kontakten. Takakis kærlighed til Akari forsvinder desværre aldrig, hvilket forhindrer ham i at nyde sin tilværelse fuldt ud.
Denne film er et ægte stykke virkelighed, hvor der ikke er tale om en såkaldt disneyfisering af handlingen. Filmen er opdelt i tre dele, hvor man følger Takaki som barn, som teenager og som voksen, og ser hvordan hans kærlighed til Akari påvirker hans tilværelse. Filmen giver en perfekt skildring af, hvordan ulykkelig kærlighed kan forme et menneske og forhindre vedkommende i at få et normalt liv, og så forstår man i sandhed styrken ved menneskelige følelser. I modsætning til Makoto Shinkais andre film, så er der intet fantasyelement i denne. Den kan derfor virke en anelse kedelig - for eksempel kan jeg huske, at jeg så filmen, da jeg var yngre, og netop ikke brød mig om den, fordi den er blottet for dramatik, men efter jeg er blevet ældre, er handlingen pludselig relevant, og jeg forstår både budskab og mening med filmen. Den er noget så sørgelig og tragisk, og især slutningen er en ægte mavepuster mod ens følelser, fordi der hele tiden bliver bygget op til, at det hele ender lykkeligt. Men sådan er virkeligheden ikke altid. At to mennesker føler det samme for hinanden og finder sammen er ikke altid tilfældet, så dette er en kærlighedsfilm, der er mere troværdig end nogen andre, jeg har set. Der er nærmest tale om en forhistorie til Makoto Shinkais senere film "Your name", hvor slutningen nærmest er den samme. Hvis man ikke bryder sig om handlingen, så kan man altid nyde det visuelle, for både baggrunde og animation er virkelig fabelagtig, og det er derfor også det, der tydeligvis er filmens hovedfokus. Når man søger på "5 centimeters per second" vil man også primært kun finde billeder af de utroligt flotte scener.
Favoritkarakter: Takaki Plot: 9/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 9/10 Animation: 10/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

8/10

5 centimeters per second