A Silent Voice

Original titel: Eiga Koe no Katachi Type: Spillefilm Studie: Kyoto Animation Instruktør: Naoko Yamada År: 2016 Genre: Skole, romantik, drama Spilletid: 130 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "A Silent Voice", der blev udgivet i 2013 af Yoshitoki Oima
A Silent Voice foregår i virkelighedens Japan og indeholder ingen overnaturlige elementer - kun i form af krydser over folks hoveder, hvilket skal forestille hovedpersonens perspektiv. Karakterdesignet varierer, og nogle personer har unaturlige hårfarver og øjenstørrelser, mens der nu og da er nogle fjollede ansigtsudtryk. Shoya Ishida har planer om at begå selvmord, fordi han i folkeskolen mobbede en døv pige ved navn Shoko Nishimiya, hvorved han selv endte med at blive et mobbeoffer. Som teenager tager han dog kontakt til Nishimiya, og dermed begynder han så småt at se meningen ved at leve igen.
Denne films udgangspunkt er selvmord, og selvom det er et brutalt emne, så er det jo både relevant og ikke mindst troværdigt, fordi mange unge ser det som den eneste udvej, når de står med problemer. Filmen viser dog, at man kan overkomme disse på andre måder, og at der altid er lys for enden af tunnellen, hvilket skildres på meget bogstavelig vis, så alle burde kunne forstå budskabet. Handlingen foregår i to forskellige tidsperioder, så man kan se, hvor modbydelige børn kan være over for hinanden, og hvordan barndommen kan påvirke en senere i livet, men samtidig ser man, hvordan folk kan ændre sig og komme videre fra fortiden, selvom denne altid vil spøge og have indflydelse på ens personlighed og forhold til andre. Det er en virkelig trist film, fordi handlingen er så realistisk og nem at forholde sig til, men det er også en flot film med flydende animation og interessante karakterdesign. Der er dog gjort brug af nogle lidt underlige teknikker - blandt andet forskydninger i fokus, så baggrunde fylder mere end karaktererne i visse scener, og jeg synes ikke helt, at sådanne stilistiske virkemidler hører til i denne film, for nu og da tager de overhånd og stjæler billedet. Som vesterlænding kan filmen desuden være svær at se, fordi personerne og deres opførsel er meget japansk, og nogle gange bliver man simpelthen bare sur over den måde, folk agerer, fordi man tænker på en helt anden måde end dem.
Favoritkarakter: Shoko Nishimiya Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 9/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

A Silent Voice