Akira

Original titel: Akira Type: Spillefilm Studie: TMS Entertainment Instruktør: Katsuhiro Otomo År: 1988 Genre: Action, sci-fi Spilletid: 124 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Mangaen "Akira", som første gang blev udgivet i 1982 af Katsuhiro Otomo
Akira foregår i en dystopisk fremtidsudgave af Japan, men teknologien er ikke så fremskreden, at det virker urealistisk. Karaktererne er for de fleste personers vedkommende ligeledes gjort virkelighedstro - både i deres design og bevægelser, men der optræder dog science fiction-elementer i form af psykiske evner og fysiske mutationer. Efter Tokyo i 1988 blev ødelagt af en atombombe, som blev smidt under Tredje Verdenskrig, har man forsøgt at genrejse byen, der i 2019 er kendt som Neo Tokyo. Moralen blandt folket er dog i forfald, og storbyen er præget af kriminalitet fra blandt andet motorcykelbander. Kaneda og hans barndomsven Testuo er medlemmer af en af disse bander, og de ender ved et uheld med at blive en del af et hemmeligt militærprojekt, der har til formål at udvikle og afprøve menneskehedens evner.
Akira er nok en af de mest kendte anime-film i Vesten, da dens popularitet var med til at kickstarte salget af både manga og anime i både Europa og USA. Det er da også forståeligt, at filmen er så populær, for det er overhovedet ikke til at se, at den blev udgivet i 1988. Animation, farver, baggrunde og stil spiller perfekt sammen og skaber en dynamisk tegnefilm med action tiltænkt den voksne målgruppe. Er man ikke i stand til at forstå det komplekse plot, så burde det visuelle alene få de fleste til at savle, for det er virkelig en flot og detaljerig fortælling, som de færreste anime-film siden har kunnet overgå. Det er virkelig sjældent, at man er i stand til at lave en flot film med en passende balance mellem action, dybde i handlingen og interessante karakterer, og Akira er et eksempel på en film, hvor alt bare spiller og skaber en helhed, fordi vi bliver sat ind i universet og personerne via plottet. Afslutningen er både forvirrende, overdrevet, langt ude og medrivende på samme tid, men den symbolske værdi i dette begynder man at fornemme, efter at have set filmen et par gange, for første gang vil mange bare undre sig over, hvad pokker det er, der foregår. Og ærlig talt er det en film, som er værd at forstå, for dens budskab er både relevant og vigtigt på samme tid: Mennesket skal være i stand til at kontrollere sine evner, for ellers vil det føre til et ukontrolleret misbrug af disse, som vil resultere i kaos. Jeg synes, at alle bør se Akira, hvad end de er til anime eller ej, for denne film gør og kan noget, som ikke er muligt i live action-film.
Favoritkarakter: Kaneda Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 9/10 Animation: 10/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

9/10

Akira