Amon: The Apocalypse of Devilman

Original titel: AMON Debiruman Mokushiroku Type: Spillefilm Studie: Studio Live Instruktør: Kenichi Takeshita År: 2000 Genre: Fantasy, action Spilletid: 45 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Amon: The Darkside of Debiruman", der blev udgivet i 1999 som en alternativ afslutning på manga-serien "Devilman", som blev udgivet i 1972 af Go Nagai
Amon: The Apocalypse of Devilman kan ses som en uofficiel efterfølger til de to film Devilman: The Birth og Devilman: The Demon Bird, da handlingen foregår efter disse to i samme univers. Dog er det ikke samme studie, der står bag denne film. Filmen foregår i virkelighedens verden, hvor der dog eksisterer dæmoner, som blandt andet kan besætte mennesker, så de kan få overnaturlige kræfter. Udover dette har folk dog ingen unaturlige evner. Karakterdesignet er anatomisk set realistisk, men folk er kendetegnet ved at have store øjne og spidse næser. Da menneskeheden får kendskab til eksistensen af dæmoner, bryder ragnarok løs, og det kommer blandt andet til at gå ud over Akira, da verden finder ud af, at han er besat af dæmonen Amon og derfor kan blive til Devilman.
Selvom denne film officielt set ikke har noget at gøre med Devilman: The Birth og efterfølgeren Devilman: The Demon Bird, så vil jeg dog foreslå, at man ser de to film først, hvis man i forvejen ikke har kendskab til Devilman, for skaberne af denne film har åbenbart taget udgangspunkt i, at folk allerede kender til Devilman, eftersom man som seer kastes ind i universitet uden nogen som helst form for introduktion til det. Vælger man at se filmen som en enkeltstående film kan det derfor skabe forvirring, idet man ikke har nogen som helst anelse om, hvad der foregår. Det har man desuden ikke i forvejen, fordi handlingen udspiller sig nogle år senere end de to andre, hvor der er sket en hel del med Akira såvel som verdenen. Det er denne følelse af uforståenhed, der gør filmen svær at nyde ... og så er der også lige graden af vold, der er temmelig brutal. Selvom det er anime, og jeg efterhånden er vant til det, så tabte selv jeg kæben undervejs. Som altid er jeg dog imponeret over designet på dæmonerne, men igen drukner handlingen i lutter kampscener uden egentlig at fortælle nogen dybere historie.
Favoritkarakter: Akira Plot: 5/10 Karakterer: 4/10 ' Stemmer: 7/10 Animation: 7/10 Stil: 6/10 Overordnet karakter:

5/10

Amon: The Apocalypse of Devilman