Arriettys hemmelige verden

Original titel: Kariguashi no Arietti Type: Spillefilm Studie: Studio Ghibli Instruktør: Hiromasa Yonebayashi År: 2010 Genre: Drama, fantasy Spilletid: 95 minutter Tilgængelig på dansk: Tale og undertekst Baseret på: Romanen "Lånerne", som blev udgivet af Mary Norton i 1952
Arriettys hemmelige verden foregår i virkelighedens Japan, men i det menneskelige samfund eksisterer dog miniatureudgaver af mennesker kaldet Lånere. Herudover er der ingen andre unaturlige aspekter ved filmen, og karakterdesignet er for de fleste karakters vedkommende også gjort naturtro - i hvert fald anatomisk, idet der er mange overdrevne ansigtstræk. Sho har et dårligt hjerte og skal derfor opereres. For at kunne slappe af før sin operation tager han hjem til sin mors barndomshjem, hvor en lånerfamilie holder til. En regel er dog, at de ikke må blive set af mennesker, så da Sho får øje på dem, bliver de nødt til at flytte.
Dette er en sød og hyggelig film, som hele familien kan se. Det er en typisk Ghibli-film med den karakteristiske stil hvad angår persondesign og baggrunde. Jeg er ellers ikke meget for Ghibli-film baseret på udenlandske værker, men Arriettys hemmelige verden fungerer faktisk, fordi den foregår i Japan. Dog er dramaet holdt på et meget simpelt plan, så det er ikke fordi, der bliver fortalt den store historie - det er bare en god fortælling. De største konflikter finder sted på det følsesmæssige plan, og særligt slutningen er virkelig sørgelig. Generelt er det en vemodig film, men der er dog også nogle komiske indslag, heriblandt en scene med en krage, der for en stund gør filmen lidt for tegnefilmsagtig. Det mest fascinerende er faktisk at følge det menneskelige samfund fra et miniature-perspektiv, og der kunne jeg godt have tænkt mig, at der var blevet gjort mere ud af at vise Lånernes brug af menneskeskabte genstande, som vi blandt andet kender det fra Pyrus. Lånerne har mange remedier som passer til deres størrelse, og det ville være federe, hvis de var mere genkendelige, så man kunne se, hvad de var lavet af. Når der eksempelvis er frimærker, der fungerer som vægmalerier og en insektvinge, der fungerer som pen, så er det bare små detaljer, der skaber et unikt univers.
Favoritkarakter: Arrietty Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 ' Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Arriettys hemmelige verden