Baoh the visitor

Original titel: Baoh Raihousha Type: Spillefilm Studie: Studio Pierrot Instruktør: Hiroyuki Yokoyama År: 1989 Genre: Sci-fi, action Spilletid: 48 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Baoh", der blev udgivet i 1984 af Hirohiko Araki
Baoh the visitor foregår i en alternativ udgave af virkelighedens verden, hvor der findes unaturlige væsner og mennesker med overnaturlige egenskaber samt androider. Karakterdesignet er realistisk hvad angår anatomi, men der er enkelte eksempler på unaturlige hårfarver og frisurer. Efter at have været involveret i en bilulykke bliver teenageren Ikurou en del af et hemmeligt eksperiment, hvor han får sprøjtet en fremmed livsform ind i kroppen. Denne giver ham overmenneskelige kræfter, når hans liv er i fare, og da han formår at flygte fra den forskningsfacilitet, der har omdannet ham til et kemisk våben, bliver jagten sat ind på ham.
Dette er en såkaldt OVA - et slags enkeltstående værk, der bare er lavet for at underholde. Der er derfor ikke den store historie, ligesom man som seer bliver kastet ind i denne uden rigtig at blive introduceret for handlingen. Boah the visitor er derfor mest af alt et eksempel på, hvordan anime består af forskellige universer, der byder på vidt forskellige ting, og denne film er nok mest kendt for at være en af de mere voldelige af slagsen. Den er nemlig fra en tid, hvor censur ikke havde vundet ind, så der er masser af eksempler på makabre scener. Faktisk er det tydeligt, at filmen udelukkende har til formål at chokere på visuel vis, for der er både dyr, der bliver dræbt, ansigter der smelter og øjne der popper ud af hovedet. Selve plottet er det klassiske "fyr redder pige"-eventyr fortalt på noget alternativ vis, så alt i alt er det en forglemmelig film, der bliver reddet af animationen, som til tider er et godt eksempel på klassisk anime, mens der dog også er eksempler på dårligt animerede scener. Der er simpelthen blevet gjort mest ud af de blodige sekvenser, og der skal lidt mere til at gøre en film god.
Favoritkarakter: Nottsuo Plot: 7/10 Karakterer: 5/10 Stemmer: 6/10 Animation: 7/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

6/10

Baoh the visitor