Bayonetta: Bloody Fate

Original titel: Bayonetta Buraddi Feito Type: Spillefilm Studie: Gonzo Instruktør: Fuminori Kizaki År: 2013 Genre: Fantasy, sci-fi, action Spilletid: 91 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Videospillet "Bayonetta", som blev udgivet i 2009
Bayonetta: Bloody Fate foregår i et fiktivt univers, hvor engle og hekse rivaliserer hinanden, mens majoriteten af menneskeheden er uvidende om deres eksistens. Karaktererne er designet til at være virkelighedstro, ligesom deres ansigtsudtryk og bevægelser er realistiske. Det overnaturlige findes blandt andet i koncepter som magi, monstre og udødelighed. Heksen Bayonetta vågner op efter at have været begravet i en kiste i 20 år. Hun kan intet huske om sin fortid, men beslutter sig for at gøre brug af sine evner til at jagte engle, som hun dræber med brug af sine våben og magiske evner. Efterhånden som hun genvinder sin hukommelse skal det dog vise sig, at hun ikke kun er en heks, eftersom hendes far er en engel, hvilket vil sige, at hun er en forbudt fusion mellem godt og ondt.
For at kunne forstå denne film fuldt ud skal man nok først have spillet spillet, den er baseret på, for handlingen er generelt præget af uforstålige elementer, der ikke rigtig giver mening. For eksempel er Bayonetta i stand til at fremkalde enorme monstre ved brug af sit hår, uden det bliver forklaret, hvordan det kan lade sig gøre. Heldigvis er der en detaljeret prolog, som sætter seerne ind i filmens univers, som man meget hurtigt får vænnet sig til. Filmens plus er den realistiske stil og dynamiske animation. Der er mange detaljerede og intense actionscener, hvor der er gjort brug af diverse visuelle virkemidler, der gør filmen ret medrivende, selvom man nogle gange har svært ved at forstå handlingen. Oven i det er der mange komiske indfald for at bløde den lidt op, da der generelt er tale om en noget brutal og voldelig fortælling. Dog er det tydeligt, at målgruppen er mandlige seere, eftersom der er et konstant fokus på Bayonettas krop, hvilket virker ret unødvendigt, men idet kvinder dominerer rollelisten, forstår jeg godt, at man måske har følt sig nødsaget til at spille på seksualitet.
Favoritkarakter: Bayonetta Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 ' Stemmer: 9/10 Animation: 9/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Bayonetta: Bloody Fate