Black Magic M-66

Black Magic M-66

Instruktør: Hiroyuki Kitakubo og Masamune Shirow
År: 1987
Genre: Action, sci-fi
Spilletid: 48 minutter

Black Magic M-66 er en såkaldt OVA (Original Video Animation), som er baseret på en manga af samme navn, der blev udgivet i 1983. Filmen foregår i en teknologisk avanceret fremtid, hvor der findes robotter og flyvemaskiner, der er i stand til at manøvrere uden brug af propeller eller jetmotorer. Der er ingen overnaturlige elementer foruden det højteknologiske aspekt. Karakterdesignet er meget traditionelt for anime- og mangagenren med store øjne og vilde ansigtstræk, men selve kropsbevægelser forholder sig naturlige.

Da to militærandroider undslipper de officielle myndigheder går jagten ind på at få dem tilbage, før de når at gøre skade på uskyldige. Androiderne er dog designet til at gå i krig, så det bliver noget af en kamp for selv soldater at standse dem, og da den ene med tiden ender op i storbyen, må der tages drastiske metoder i brug, for kun med brugen af våben er man i stand til at nedlægge et andet våben.

Denne film blev udgivet et par år efter Terminator, men mangaen er skrevet før udgivelsen af Terminator. Alligevel er lighederne mellem de to film mange. Da der er tale om en OVA, så er Black Magic M-66 meget kort og derfor ikke fyldt med så meget handling eller fortælling. Størstedelen af filmen er faktisk bare actionscener, hvor man på visuel vis forsøger at skildre kreativiteten fra skabernes side. Når man forholder sig til, at denne film er fra 1987, så er der da også tale om mange fascinerende effekter, og både vold og ødelæggelser er på ingen måde tegnefilmsagtige. Desværre er det også en tid, hvor animationen ikke var så flydende og detaljeret, som den er i dag, men med brug af de remedier, man havde til rådighed, så er filmen skam godkendt. Det er de svage karakterdesign og manglen på den større fortælling, der trækker filmen ned. Havde den været dobbelt så lang, så ville det have været muligt at etablere et forhold til de medvirkende, men det ender i stedet med at blive en hurtig smøre med action og drama.

Favoritkarakter: Sybel

Plot: 8/10

Karakterer: 5/10