Blood: The Last Vampire

.

Blood: The Last Vampire

.

Blood: The Last Vampire

.

Blood: The Last Vampire udspiller sig på virkelighedens Okinawa, men i det menneskelige samfund eksisterer dog flagermusmonstre, ligesom hovedpersonen er en vampyr med overmenneskelig styrke. Almindelige mennesker besidder ingen overnaturlige evner.

Karakterdesignet er gjort meget realistisk uden brug af unaturlige frisurer, øjenfarver eller hårfarver. Anatomien er ligeledes naturtro uden overdrevne ansigtstræk.

Pigen Saya er vampyr og arbejder for en organisation, der i det skjulte bekæmper flagermusagtige monstre, der er i stand til at forklæde sig som mennesker. Saya bliver sendt til en militærbase på Okinawa, hvor et af disse væsner opholder sig, men stedet er fyldt med civile, og hun må derfor være ekstra varsom.

Denne film er første segment i Blood-franchiset, men den egner sig dog ikke som oprindelsesfortælling, eftersom der ikke er nogen introduktion til universet eller karaktererne. Som seer bliver man bare kastet ind i en verden og må forholde sig til den uden nogen forudgående forklaring, og det ville da også være fint, hvis altså filmen havde været længere end 45 minutter, for i stedet for at kunne fordybe sig i handlingen, så får man kun lige smagt på den.

Det bliver desværre en åbenlys konceptudgivelse frem for et egentligt filmprojekt. Men altså, en pige i skoleuniform, der bekæmper monstre med et samuraisværd... Det lader til at være nok til at gøre en film interessant. Filmen har dog ikke meget at gøre med de to serier om Saya, som efterfølgende er blevet udgivet, men hvis man ikke gider at give sig i kast med dem, så er dette en okay måde at blive bekendt med Blood-serien og dens fæle skabninger.

Karakterdesignet er ret realistisk, og dette var desuden den første anime, der begyndte at anvende naturtro lyseffekter, som har overtaget mange anime i dag. Det er med til at danne en unik billedstemning, der passer til fortællingen. Mit største problem med filmen er dog stemmerne, for der veksles mellem japansk og engelsk tale, fordi handlingen udspiller sig på en amerikansk militærbase. Det er egentlig også fedt nok, men animationen er ikke tilpasset de engelske stemmer, som tydeligvis bliver læst op, mens de japanske stemmer er mere naturlige. Der er jeg lidt ærgerlig over, at jeg ikke har mulighed for kun at se filmen på japansk.

Saya

8/10
Total Page Visits: 401 - Today Page Visits: 1