Brevet til Momo

Original titel: Momo e no Tegami Type: Spillefilm Studie: Production I.G Instruktør: Hiroyuki Okiura År: 2011 Genre: Myter, drama, komedie Spilletid: 120 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Originalt værk
Brevet til Momo foregår i virkelighedens Japan, men med overnaturlige elementer i form af virkeliggjorte myter. Disse er i stand til at foretage magiske handlinger, men de medvirkende mennesker har derimod ikke den slags evner. Deres design, bevægelser og udtryk er desuden gjort virkelighedstro. Efter pigen Momo mister sin far, flytter hun sammen med sin mor til en ø i det japanske indlandshav, hvor hun dog lever en ensom tilværelse med sin sorg. En dag finder hun ud af, at hendes nye hus er hjemsøgt af tre mystiske skabninger, men hun er den eneste der kan se dem, og selvom de er noget af en gene, så bringer de samtidig glæden tilbage i Momos liv.
Brevet til Momo er en virkelig hyggelig film, der kan nydes af både børn og voksne i det den har alt. Det sjove, det triste, det glade og det sørgelige. Alt forenet i en underholdende historie, der holder en bundet fra start til slut. I begyndelsen undrer man sig over, hvad filmen kommer til at handle om, og når det er på plads undrer man sig over, hvordan den kommer til at ende. Når man første gang falder over billeder, så virker det som et børnefilm, så jeg skal da indrømme, at der gik lang tid, før jeg tog mig sammen til at se den, men den overraskede positivt, for selvom det primært er en komedie med meget fjollet humor, så er der samtidig en flot og spændende actionscene som klimaks, ligesom sorgen over at have mistet en forælder er handlingens bærende element. Og når man finder ud af, hvem de tre underlige væsner er, så falder alt både på plads, samtidig med at man bliver helt varm om hjertet, for til trods for at den afdøde far ikke optræder i filmen, så spiller han alligevel en ret stor rolle. Noget af det fascinerende ved anime er, at de ofte udspiller sig i virkelighedens Japan og det er altid dejligt med en film, der ikke kun foregår i Tokyo, så man får indblik i, hvordan livet ser ud andre steder. Jeg må desuden sige, at jeg er lidt overrasket over, at animationen kan virke så dyb og levende, selvom man ellers ikke har gjort meget ud af at tilføje skygger.
Favoritkarakter: Momo Plot: 9/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Brevet til Momo