.

Cencoroll

.

Cencoroll

.

Cencoroll

Cencoroll er en kortfilm, der foregår i den virkelige verden, hvor der i det skjulte eksisterer overnaturlige væsner af ukendt oprindelse. Disse besidder ydermere overnaturlige evner, idet de er i stand til at skifte form til hvad som helst. Mennesker kan desuden få kontrol over visse væsner, hvorved deres hår udvikler sig til en slags antenne.

Karakterdesignet er anatomisk realistisk uden brugen af hverken unaturlige frisurer, hårfarver eller øjenfarver, men der optræder ofte overdrevne og sjove ansigtstræk.

Da et gigantisk monster invaderer Japan, bliver pigen Yuki indblandet i bekæmpelsen af det, da hendes ven Testu viser sig at eje et andet af disse mystiske væsner, som han er i stand til at kontrollere, hvilket dermed gør den til et magtfuldt våben.

Denne film er meget kort, så det er en, man generelt sagtens lige kan bruge tid på at se, og hvis man ikke kan lide den, så er det ikke, fordi det gør det store. Hvis man derimod falder for universet, så vil man efterfølgende ærgre sig over, at det ikke er en rigtig film eller tilmed en serie, hvilket Cencoroll sagtens kunne være, for man bliver kort sagt placeret midt i en tilfældig fortælling og taget ud af den igen, uden man når at knytte sig til hverken personer eller plottet. Det er lidt en skam, for det er faktisk en interessant historie, som der sagtens kunne bygges videre på. Heldigvis blev der lavet en efterfølger i 2019, som netop gjorde dette efter 10 år.

Væsnet Cenco er simpelthen så afskyeligt, at det er nuttet, og måden det skifter form på er både fascinerende og morsom. I starten havde jeg lidt problemer med karakterdesignet og bevægelserne, men det passer faktisk perfekt til handlingen og er med til at give animationen en helt speciel form for dynamik. Samtidig er farverne meget dæmpede, hvilket ydermere skaber en helt særlig stemning, der passer perfekt til al den ødelæggelse og det dommedagsagtige scenarium, som kampen mellem de to monstre skaber.

Det eneste man dog undrer sig over er ... Hvorfor er der ingen mennesker i gaderne? Lige netop dette viser desværre, at der er tale om en lavbudget-produktion, men på trods af det er det nu engang en vellykket en af slagsen, for anime-kortfilm er ofte så dårlige, at man undrer sig over, hvorfor der overhovedet er blevet investeret tid og penge i dem.

Cenco

7/10
Total Page Visits: 444 - Today Page Visits: 1