Chihiro og heksene

Original titel: Sen to Chihiro no Kamikakushi Type: Spillefilm Studie: Studio Ghibli Instruktør: Hayao Miyazaki År: 2001 Genre: Myter, fantasy Spilletid: 125 minutter Tilgængelig på dansk: Tale og undertekst Baseret på: Originalt værk
Chihiro og heksene er sat i virkelighedens verden, men det meste af handlingen foregår i en parallelverden beboet af ånder og mytiske væsner. Her findes både magi og bizarre fænomener, der på den måde ophæver realismen tilknyttet den fysiske verden. Karakterdesignet er derfor temmelig unaturligt for de fleste karakterers vedkommende, men menneskerne er dog kendetegnet ved at have et troværdigt udseende - dog med nogle overdrevne ansigtstræk nu og da. Pigen Chihiro flytter med sin mor og far til en ny by, men på vej til deres nye hjem finder de frem til en forladt forlystelsespark, hvor forældrene opdager en buffet, som de vælger at spise af. Chihiro kan fornemme at noget er galt, men da hun vil have sin mor og far med sig, bliver de forvandlet til grise, og den lille pige bliver da pludselig fanget i åndeverdenen, hvor hun må prøve at klare sig bedst muligt, så hun igen kan vende tilbage til virkeligheden.
Denne film er et af Hayao Miyazakis mesterværker og nok den mest kendte i Vesten, hvilket faktisk er ret underligt, da fortællingen næppe kunne blive mere japansk. De fleste af de åndelige væsner er taget direkte ud fra shintoismen, og man kan dermed spørge, hvad udlændinge egentlig får ud af at se den, da de ikke er i stand til at begribe den sande essens af handlingen. Ikke desto mindre er budskabet forståeligt nok, men jeg tror mest af alt, at det er animationen og den fantastiske fortælling, der tiltaler seerne. Her er tale om en virkelig flot tegnefilm, der er rig på detaljer, farver og dynamik. Der er både action, romantik og en kompleks karakterudvikling i et fascinerende univers, der virker både tillokkende og frastødende på samme tid. Egentlig handler filmen grundlæggende set om prostitution, men det skal man nok ikke tænke for meget over, da det fjerner den uskyldighed, der har gjort den populær hos både børn og voksne. Takket være Chihiro og heksene fik omverdenen i sandhed øjnene op for anime, da filmen vandt en Oscar, så bare af den grund er jeg glad for den. Dette er desuden en af de få animefilm, som jeg rent faktisk gider se med danske stemmer, da jeg synes, at man har formået at vælge stemmelæggere, der passer og samtidig synkronisere de danske replikker, så de virker naturlige.
Favoritkarakter: Nulfjæs Plot: 9/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 9/10 Animation: 10/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

9/10

Chihiro og heksene