Children Who Chase Lost Voices

Original titel: Hoshi wo Ou Kodomo Type: Spillefilm Studie: CoMix Wave Films Instruktør: Makoto Shinkai År: 2011 Genre: Mysterie, fantasy, romantik, eventyr Spilletid: 119 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Myten om det underjordiske kongerige Agartha
Children Who Chase Lost Voices foregår dels i den virkelige (overfladiske) verden og dels i en fiktiv verden under jordens overflade, hvor der eksisterer overnaturlige væsner og egenskaber. Karakterdesignet er dog gjort meget naturtro, og det samme er folks bevægelser og gestik. Pigen Asuna falder for en fremmed dreng, som hun en dag møder i skoven. Da hun prøver at finde ud af, hvor han kommer fra, viser det sig dog, at han stammer fra det mytiske kongerige Agartha, der ligger under jordens overflade.
Denne film er lavet af Makoto Shinkai, og hvis man allerede er bekendt med hans navn, behøver jeg ikke en gang sige, at dette er en flot film, for det er typisk Makoto Shinkai, at hans værker er visuel stimulans i sig selv, hvor der virkelig er lagt vægt på detaljer og effekter. Desværre mangler denne film en eller anden form for ingrediens, der gør den mere seværdig og uforglemmelig, for handlingen er egentlig god og universet er medrivende, men alligevel er der ikke tale om et mesterværk. Det kommer nok også af, at det er en lang film, hvor handlingen generelt virker lidt langtrukken i forhold til, hvor meget (eller lidt) der sker. Historien er en typisk udviklingsfortælling, hvor et ungt menneske bliver tvunget til at skulle forholde sig til livets realiteter, og filmens morale er ifølge Shinkai selv, at man skal lære at kunne sige farvel... endegyldigt farvel, når man har at gøre med døden. Det er dog et lidt brutalt udgangspunkt, der fører fortællingen lidt på et sidespor, og klimakset er oven i købet et temmelig dystert et af slagsen. Som eventyr er filmen sådan set god nok, men budskabet går lidt tabt i historien, der nok ville egne sig bedre som roman.
Favoritkarakter: Ryuji Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 9/10 Animation: 10/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

8/10

Children Who Chase Lost Voices