.

Demon City Shinjuku

.

Demon City Shinjuku

.

Demon City Shinjuku

Demon City foregår i virkelighedens Tokyo, men i en alternativ virkelighed, hvor der eksisterer dæmoner, som er i besiddelse af overnaturlige evner. Det er visse mennesker desuden også, heriblandt telepatiske egenskaber.

Karakterdesignet er varierende, men er for de fleste personers vedkommende gjort naturtro uden unaturlige frisurer, hårfarver eller øjenfarver.

Ti år efter at Shinjuku blev lagt øde af et jordskælv og overtaget af dæmoner, bliver den unge Kyoya opsøgt og bedt om at tage til bydelen og nedlægge Rebi Ra, der forårsagede jordskælvet og siden har forberedt sig på at forbande hele Jorden.

Denne film er instrueret af Yoshiaki Kawajiri, der blandt andet også stod bag Wicked City og Ninja Scroll. Det er dog overraskende, at Demon City Shinjuku blev lavet imellem de to film, for jeg synes, at fortællingen og kvaliteten hænger lidt i forhold til Wicked City, som jeg ville have troet blev lavet bagefter. Dermed ikke sagt at denne film er dårlig, men den er ikke helt så medrivende og også temmelig forudsigelig.

Som med alle andre Kawajiri-film, så er denne dog fyldt med fascinerende væsner, og de måtte gerne have fyldt lidt mere efter min mening, da det er dem, der skaber universet og gør det interessant. Det realistiske karakterdesign i Kawajitis værker bliver jeg heller aldrig træt af, for det gør bare at hans film skiller sig ud og bliver mere troværdige, skønt de altid tager udgangspunkt i noget totalt unaturligt.

Lyseffekterne kunne jeg derimod godt have været foruden, eftersom jeg plejer at se film med lyset slukket. Det er kreativiteten samt animationen, der for mig gør filmen god, for handlingen i sig selv er meget langtrukken og ret uholdbar, ligesom det afsluttende klimaks godt nok er en hurtig affære. Men altså for en film fra 1988, så er det trods alt en af de mere vellykkede af slagsen, selvom der i denne periode var ufatteligt mange mesterværker at konkurrere med. Men når det er sagt, så er det også en meget 80'er-agtig film, hvad angår stil og stemning.

Mephisto

7/10
Total Page Visits: 399 - Today Page Visits: 1