Fireworks

Original titel: Uchiage Hanabi, Shita kara Miru ka? Yoko kara Miru ka? Type: Spillefilm Studie: Shaft Instruktør: Akiyuki Shinbo År: 2017 Genre: Romantik, skole, sci-fi, drama Spilletid: 90 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Filmen "Uchiage Hanabi, Shita kara Miru ka? Yoko kara Miru ka?" fra 1993
Fireworks foregår i den virkelige verden, men med overnaturlige elementer i form af en glaskugle, der kan skrue tiden tilbage for den der ønsker det. Karakterernes design er gjort naturtro - dog med lidt store øjne og sære hårfarver, ligesom der nu og da er fjollede ansigtsudtryk. Da pigen Nazuna skal flytte skole beslutter hun sig for at løbe hjemmefra, men hun bliver dog fanget af sin mor for øjnene af hendes klassekammerat Norimichi, der opdager, at han er i stand til at ændre på fortiden med brug af en glaskugle, som Nazuna har fundet.
Hvis bare denne her film havde været lige så god, som den er flot, for så var der tale om et mesterværk, men desværre er den visuelt forførende, mens fortællingen mangler både dybde og et klart budskab. Til sidst bliver det nogenlunde klart, at den prøver at fortælle, hvordan vi kan træffe små valg, der kan ændre på vores tilværelse, men det bliver gengivet på en lidt underlig måde med brug af science fiction elementer, der aldrig rigtig bliver forklaret. Så der er jo sådan set tale om et godt gammeldags eventyr, som sagtens kunne være blevet fortalt på kortere tid. At der bliver brugt halvanden time er fuldkommen unødvendigt for meget af tiden går med at fokusere på baggrunde og effekter, som da er flotte nok, men der er ikke nogen mening med det, så det bliver bare malplaceret. Karakteren Nazuna er nok en af de mystiske og mest ubegribelige personer, jeg har set, for hun optræder så meget, men alligevel kender man hende ikke. De valg hun tager, de ting hun siger og de udtryk hun laver. Hun er simpelthen en gåde, som man ikke ved, om man skal elske eller hade. Hun bryder desuden ud i spontan sang midt i filmen, så man pludselig får associationer til Disney. Jeg ved godt, at man har prøvet at gøre filmen romantisk, men det skaber altså bare et stereotypt billede at skildre drenge som nogen, der kun går efter pigers udseende og ellers er fuldkommen ligeglade med deres forskruede personlighed.
Favoritkarakter: Norimichi Plot: 7/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 7/10 Animation: 9/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

5/10

Fireworks