Ghost in the Shell

Original titel: GHOST IN THE SHELL / Koukakukidoutai Type: Spillefilm Studie: Production I.G, Bandai Visual & Manga Entertainment Instruktør: Mamoru Oshii År: 1995 Genre: Sci-fi, action Spilletid: 98 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekster Baseret på: Mangaen "Ghost in the Shell", der første gang blev udgivet i 1989 af Masamune Shirow
Ghost in the Shell-franchisset foregår i en fiktiv fremtidsversion af Japan, hvor teknologien er blevet så avanceret, at man kan bevare det menneskelige sind og oplagre dette i en androidekrop og således skabe en cyborg. Science fiktion-elementerne holder sig på et troværdigt plan uden at blive for overdrevet, og det samme gælder karakterdesign, der generelt set er temmelig realistisk. Motoko Kusanagi har kun sit menneskelige sind tilbage, hvilket er blevet installeret i en komplet protesekrop, så hun lever som cyborg. Hun arbejder som en del af et sikkerhedsnetværk, hvor hun får til opgave at likvidere en udenlandsk diplomat, hvilket bliver begyndelsen på en jagt efter den berygtede Dukkefører, der gør det muligt for Motoko at lære mere om sig selv.
Ghost in the Shell er en film som alle mennesker bør se på et tidspunkt i deres liv - også selvom man er overbevist om, at man ikke kan lide den, for der vil uden tvivl være et eller andet, som man vil kunne lide. Jeg kalder det anime'ens svar på Star Wars, fordi det typisk ikke er karakterer eller handling, som folk falder for, men derimod universet. Animationen og stilen er dog helt fænomenal, og når man tænker på at filmen er fra 1995, så er der tale om et visuelt mesterværk. Farver, bevægelser og baggrunde er noget helt ud over det sædvanlige. Specielt Motokos øjne er så betagende, netop fordi de virker så kolde og døde, hvilket giver hende det cyborg-udseende, der får hende til at skille sig ud fra normale mennesker. Der er helt vildt meget nøgenhed med i filmen, men man bemærker det egentlig ikke, fordi det passer så naturligt ind, og når først man kan gøre bare bryster til et sekundært element, så er det et bevis på, at handlingen er seerens primære fokus. Desværre er der dog også tale om en lidt plotløs film, hvor den overordnede mening tydeligvis er at præsentere folk for universet og sætte dem ind i dette ved at gøre det hele forståeligt. Og tak for det, men beklageligvis betyder det, at mængden af drama er meget minimal, ligesom sådan noget som følelser er nærmest ikke-eksisterende i denne fremtid, der derfor virker utiltalende og unaturlig - hvilket vel også er det man vil vise, da det er en konsekvens af teknologiens udbredelse. Det filosofiske aspekt er det dominerende, og som seer får man mulighed for selv at lade tankerne flyve, når der flere gange optræder replikløse sekvenser, hvor man får tid til at nyde den flotte animation og de fantastiske effekter, der gør filmen levende og realistisk.
Favoritkarakter: Motoko Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 9/10 Animation: 10/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

8/10

Ghost in the Shell