Goku: Midnight Eye

.

Goku: Midnight Eye

.

Goku: Midnight Eye

.

Goku: Midnight Eye foregår i en fiktiv udgave af Japan i begyndelsen af det 21. århundrede, hvilket var fremtiden, dengang filmen blev lavet. Der er derfor avanceret teknologi såsom våben og androider. Der findes også mennesker med overnaturlige egenskaber, men man kan også komme i besiddelse af dette ved at få implementeret teknologi.

Karakterdesignet varierer, men er overordnet set realistisk, selvom der er enkelte eksempler på unaturlige hårfarver.

Goku er en selvstændig privatdetektiv med en fortid i politiet. Da han en dag mister sit venstre øje, får han foræret et nyt af en ukendt person, og med sit nye øje er han i stand til at hacke sig ind i og kontrollere alle computere i verden.

Når man tænker på, at denne film er fra 1989, så er den faktisk ret godt lavet. Så det er egentlig irriterende, at man ikke lige investerede en lille smule mere, så den kunne være blevet trukket op på et bedre niveau. Det er ærlig talt en ret ukendt film af gode grunde, for historien hænger lidt, selvom den godt nok er dramatisk og actionfyldt. Tempoet og fortællemetoden trænger bare til nogle justeringer, og så kunne filmen sagtens have hamlet op med Akira, som jo blev udgivet året forinden.

Universet minder da også lidt om Akira, idet man befinder sig i Tokyo i fremtiden, hvor skyskrabere er enorme og altid lyst op, fordi det af en eller anden grund hele tiden er mørkt. Det er et ret godt bidrag til cyberpunk-genren, men jeg synes faktisk, at det er animationen og kreativiteten, der er filmens største plus - både på det teknologiske område, men også når det kommer til karakterer/væsner. En af de mest ikoniske personer er eksempelvis en andoride-stripper med et styr på ryggen, så man kan ride på hende...

Apropos så er der en hel del nøgenhed i denne film - kvindelig nøgenhed, fordi kvinder sådan set mest er sexsymboler i stil med tidens ånd, fordi man aldrig rigtig lærte, at kønsroller følger tiden og dermed ændrer sig i fremtiden. Nøgenheden gør mig sådan set ikke noget. Det passer bare ikke rigtig ind, men altså... Goku har jo heller ikke nogen trøje på og viser glædeligt sit vaskebræt frem i offentligheden.

Filmens største minus er stemmerne. Eller rettere sagt "skuespillet", for man kan ofte høre, hvordan der læses op fra et manuskript, hvorved stemningen fuldkommen kvæles, fordi det hele virker så kunstigt, samtidig med at karaktererne jo ikke rigtig kan udtrykke følelser. Alt i alt bliver det en meget film noir-agtig stemning blandet med den absolutte kontrast i form af hæsblæsende action, hvilket Yoshiaki Kawajiri da også er kendt for. Han blev bare bedre til at skabe balance i sine værker med tiden.

Påfuglekvinden

7/10
Total Page Visits: 120 - Today Page Visits: 1