Her Blue Sky

.

Her Blue Sky

.

Her Blue Sky

.

Her Blue Sky foregår i virkelighedens Japan. Skønt fortællingen er sat i realistiske rammer, så er der et element af fantasy i form af en tilsyneladende levende ånd fra fortiden, som har evnen til at flyve.

Karakterdesignet er kendetegnet ved at være naturtro uden brugen af unaturlige frisurer, hårfarver eller øjenfarver.

Aoi drømmer om at flytte til Tokyo, så hun kan udleve sin drøm om at blive en professionel bassist. Pludselig dukker hendes storesøsters ekskæreste dog op, efter han selv forlod sin hjemegn for at blive musiker, og det bliver et gensyn, som kommer til at forandre Aois syn på sig selv og sin tilværelse.

Det er lidt ærgerligt, at denne film ikke er udgivet i et så bredt omfang uden for Japan, for det er en virkelig flot film med baggrunde, der er en Makoto Shinkai-film værdig. Fortællingen kunne også minde om både Your Name og Weathering With You, men alt i alt er det en kopi af serien Anohana: The Flower We Saw That Day, fordi det er det samme hold, der står bag.

Konceptet er rent ud sagt det samme: en ånd, der dukker op ud af det blå og forsøger at samle folk, der er splittet. Det er lidt synd, at der er så store ligheder mellem en helt anden serie og så denne film, for det gør bare, at originaliteten går tabt. Det er ikke desto mindre en sød film - en anelse forglemmelig, men sød uden at være for kedelig eller dramatisk, fordi historien udspiller sig på et følelsesmæssigt plan, så det er op til seerne at bedømme, hvad moralen i det hele taget er, eftersom denne ikke bliver eksplicit serveret for en.

Slutningen er lidt for åben efter min smag, og der er alt for mange forelskelser at holde styr på, for jeg tror, at det kommer i nærheden af at være et femkants- eller sekskantsdrama. Det er sådan set hovedpersonen, man lærer mindst at kende, og man kan kun gisne om, hvad hun rent faktisk har lært til sidst, for hun er filmen igennem en kliché af en forkælet teenager, der kun gennemgår en synlig udvikling i de afsluttende øjeblikke. Men animationen er i top, og der er især gjort noget ud af musik-sekvenserne, så filmen er bestemt værd at se.

Akane

8/10
Total Page Visits: 216 - Today Page Visits: 1