Judge

Original titel: Yamo no Shihosha Jajji Type: Spillefilm Studie: Animate Film & J.C. Staff Instruktør: Hiroshi Negishi År: 1991 Genre: Fantasy, drama Spilletid: 48 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangen "Judge", der blev udgivet i 1987 af Fujikiho Hosono
Judge foregår i virkelighedens Japan, men her findes dog mennesker, der fungerer som dommere og advokater for åndeverdenen. Disse er i stand til at benytte sig af overnaturlige evner, men normale mennesker besidder ingen specielle egenskaber. Karakterdesignet varierer meget, og for nogle karakterers vedkommende naturligt, mens det for andre er gjort absurd med store øjne.  Når folk dør kan de forbande andre mennesker for deres død, og en dommer vil i så fald straffe de pågældende. Oma er en af disse dommere, der lever et normalt liv til hverdag, mens han påtager sig sit alter ego, når der er behov for det.
Når man tænker på, at Judge er fra 1991, så er filmen ikke helt mislykkedes, for der er trods alt gjort noget ud af den visuelt. Visse karakterer har dog et bizart udseende, og særligt Kawamata har et så latterligt udseende, at det virker komisk. Stilen og animationen er dog til at overkomme, for der hvor filmen fejler er måden, den udspiller sig på. Cirka halvvejs får man at vide, hvad pokker det er, der foregår, men indtil da har man blot måtte gætte sig frem, medmindre man har læst et resume af handlingen, inden man går i gang. Der er absolut ingen introduktion til universet, og det kan da også nogle gange bare være fint at blive kastet ind i det, men problemet med Judge er at den skaber så mange spørgsmål, som aldrig bliver besvaret - muligvis fordi det er en OVA (Original Video Animation), så der er tale om en meget kort film. Overordnet set ville det dog være rart at blive sat ind i hvem eller hvad Oma egentlig er, og hvordan han er blevet det. Han har desuden en fugl, der ser ud til at være en eller anden overnaturlig eksistens, hvilket heller ikke bliver forklaret. Dens design er dog så ækelt, at den i sig selv gør filmen skræmmende, men alt i alt er Judge mere forvirrende end uhyggelig.
Favoritkarakter: Fuglen Plot: 5/10 Karakterer: 3/10 ' Stemmer: 6/10 Animation: 6/10 Stil: 3/10 Overordnet karakter:

4/10

Judge