Kiki – den lille heks

Original titel: Majo no Takkyubin Type: Spillefilm Studie: Studio Ghibli Instruktør: Hayao Miyazaki År: 1984 Genre: Fantasy, drama Spilletid: 103 minutter Tilgængelig på dansk: Tale og undertekst Baseret på: Romanserien "Kiki's Delivery Service", der første gang blev udgivet i 1985 af Eiko Kadono
Kiki - den lille heks udspiller sig i en alternativ udgave af den virkelige verden, hvor tiden minder om midten af det 20. århundrede. I denne verden eksisterer der dog magi og hekse, der er i stand til at udføre det, ligesom en af hovedpersonerne er en talende kat. Herudover er universet ret realistisk, hvilket også gælder karakterernes design og bevægelser. Dog er der nu og da lidt overdrevne ansigtsudtryk. Pigen Kiki skal forlade sit hjem, så hun kan tage ud i verden og begynde sit hverv som heks. Hun udser sig en stille havneby, og beslutter sig for at benytte sig af sine magiske evner til at starte en leveringsservice.
Dette er et af Hayao Miyazakis tidligere værker, og jeg synes, det var her, han begyndte at miste sig selv, da Kiki - den lille heks mangler noget af det, man blandt andet så i Min nabo Totoro og Laputa - slottet i himlen. Der er, som om han med Kiki - den lille heks bevæger sig for meget ned i børnehøjde og på aktiv vis går efter at skabe en familiefilm, og så snart kunstnere forsøger at please deres publikum, så bliver det typisk et kedeligt produkt, de leverer. Ikke at Kiki - den lille heks er kedelig, men filmen mangler den dynamik og dybde, der kendetegner mange andre Studio Ghibli-film. Her er for eksempel ikke noget spektakulært klimaks. Hele handlingen følger et meget roligt og forholdvis udramatisk tempo. Mit bud er, at det er fordi filmen er baseret på en bogserie, så Miyazaki har taget udgangspunkt i en anden persons univers og dermed været bundet til dette. Det samme sker senere i hans karriere, og præcis som med film som Det levende slot, så synes jeg Kiki - den lille heks bliver en tør kiks. Jeg foretrækker, når Miyazaki skaber sine egne historier og slår sig løs i disse, for det er der han viser at han er et geni og slår benene væk under folk. Stilen i Kiki - den lille heks er temmelig barnlig og særligt Jiji ligner noget fra en børneserie langt under Miyazakis niveau. Når man tænker på at filmen er fra 1989 er der dog stadig tale om en flot film, men det bliver en typisk familiefilm uden det store drama eller unikke elementer. Af den grund glemmer jeg ofte at nævne Kiki - den lille heks, når jeg skal remse Ghibli-film op, fordi den simpelthen ikke skiller sig nok ud.
Favoritkarakter: Jiji Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Kiki - den lille heks