King of Thorn

Original titel: Ibara no Ou Type: Spillefilm Studie: Sunrise Instruktør: Kazuyoshi Katayama År: 2010 Genre: Fantasy, sci-fi, action Spilletid: 102 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Ibara no Ou", der blev udgivet i 2002 af Yuji Iwahara
King of Thorns foregår i en alternativ udgave af virkelighedens verden, hvor der eksisterer avanceret teknologi, der blandt andet kan gøre drømme til virkelighed. Filmen indeholder derfor mange overnaturlige elementer, men overordnet set er mennesker ikke i besiddelse af unaturlige egenskaber. Karakterdesignet varierer og er for nogle karakterers vedkommende mere naturtro end hos andre. Da en virus truer med at udslette menneskeheden, bliver en gruppe personer udvalgt til at deltage i et eksperiment, der indebærer, at de skal lægges i dvale. Da de vågner op, har miljøet imidlertid undergået en ekstrem forandring, og de er nødt til at overleve i en ny verden.
Allerede tidligt i denne film går handlingen planken ud, og resten af historien bliver dermed et stort fald bestående af endeløse actionsekvenser, hvor der hele tiden bliver bygget mere og mere på det i forvejen forvirrende og uoverskuelige univers. Filmen minder mest af alt om en typisk Hollywood-film med alt hvad dertil hører af overdramatiserede indslag og klichéagtige karakterer, mens selve handlingen bliver forsømt. Der, hvor filmen begynder at minde om anime, går man simpelthen for langt og frembringer et totalt langt ude klimaks a la Akira på syre. Der bliver i begyndelsen lagt op til en forholdsvis interessant fortælling, men dette viser sig at være et underplot, og derfra bliver filmen bare dårligere og dårligere, og den varierende animation hjælper ikke ligefrem på det. Nogle gange er der tale om 2D-animation i god kvalitet, mens der andre gange er gjort brug af 3D-indslag, der får karaktererne til at ligne stive dukker. For mig virker det altså mest af alt som en film, man bare gerne ville udgive uden rigtig at gøre den seværdig. Det er ikke for ingenting, at det er en temmelig overset film i animegenren, for der er generelt ikke meget at komme efter, eftersom King of Thorn eksplicit er en moderne japansk udgave af eventyret om Tornerose.
Favoritkarakter: Tim Plot: 5/10 Karakterer: 3/10 ' Stemmer: 7/10 Animation: 6/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

4/10

King of Thorn