Weathering With You

Original titel: Tenki no ko Type: Spillefilm Studie: CoMix Wave Films Instruktør: Makoto Shinkai År: 2019 Genre: Romantik, drama, fantasy Spilletid: 112 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Originalt værk
Weathering With You foregår i virkelighedens Tokyo. Skønt fortællingen er sat i realistiske rammer, så er der et element af fantasy i form af overnaturlige evner samt spirituelle indslag. Karakterdesignet er gjort realistisk for de fleste personers vedkommende - dog med en anelse store øjne, og i visse tilfælde er der også overdrevne ansigtsudtryk. Drengen Hodaka løber hjemmefra og flytter til Tokyo, hvor han møder pigen Hina, der er i stand til at få solen til at skinne blot ved at bede. Da det er under regntiden, beslutter de sig for at tjene penge på Hinas mystiske evner, indtil det viser sig, at hun er blevet udvalgt som offergave til vejrguderne.
Denne film efterfulgte Makoto Shinkais forrige film Your Name, og der er på mange måder tale om en slags efterfølger, idet filmens stil, setup, fortællemetode, handling, ja stort set alt er det samme, og så optræder hovedpersonerne fra Your Name tilmed i den, hvilket altså placerer de to film i samme univers. Netop derfor er det faktisk lidt svært at nyde Weathering With You, fordi man allerede har fået fortalt en stor historie med Your Name, og så forsøger denne film at fortælle en endnu større historie inden for geografiske område i samme tid. Det bliver en anelse overkill, for man bliver jo bildt ind, at handlingen foregår i den virkelige verden, og Your Name mister samtidig lidt af den ånd, når der optræder massive fantasy-elementer og en anelse skøre karakterdesigns i denne film, der tilhører samme univers. Betragter man det som en selvstændig film er den lidt nemmere at forholde sig til, for så kan man også ignorere de gennemgående elementer fra Your Name og undgå at sammenligne de to film med hinanden. Præcis som Your Name er Weathering With You betagende flot med fantastiske baggrunde og utrolig animation, men det er en meget dynamisk film, så det er lidt svært at nyde det visuelle. Der er mange hurtige indslag og en hel del drama, og det er også en meget japansk tegnefilm med elementer fra japansk overtro, som mange udlændinge næppe kan forstå såsom teru teru bozu-dukkerne, der er talismaner som spøgelser, eller samfundsforhold såsom at politiet udspørger tilfældige unge på gaden om, hvad de laver udenfor. Den slags små kulturforskelle er nok grunden til, at mange vesterlændinge vil have svært ved at forstå filmen, men ikke desto mindre sender den relevante budskaber til unge såvel som ældre i en tid, hvor global opvarmning er et af de mest omtalte emner. Men igen... selve karakter-relationerne minder for meget om Your Name til at man følelsesmæssigt bliver revet med under det melankolske, som man jo har set før, og karaktererne er desværre heller ikke særlig sympatiske.
Favoritkarakter: Hodaka Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 9/10 Animation: 10/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

8/10

Weathering With You