Legenden om Jordhavet

Legenden om Jordhavet

Instruktør: Goro Miyazaki
År: 2006
Genre: Fantasy, eventyr
Spilletid: 115 minutter

Legenden om Jordhavet er baseret på Ursula Guins bogserie “Earthsea” og foregår i en fiktiv middelalderlig verden, hvor der eksisterer overnaturlige væsner og magiske evner. Der er derfor mange urealistiske elementer i filmen. Karakterdesignet for de fleste personers vedkommende er realistisk uden brug af overdrevne bevægelser eller komiske ansigtsudtryk.

Da Prins Arren vælger at slå sin far ihjel, flygter han fra sin tilværelse på paladset og møder med tiden en troldmand, der præsenterer ham for en verden af magi og mytiske skabninger, hvilket sætter Arren i situationer, hvor han lærer både sig selv og livet at kende.

Jeg er ellers ikke meget til middelalder-hypen, men denne film er faktisk god. Nok mest fordi den er fra Studio Ghibli, hvor animationen passer til genren. Selvom handlingen er spækket med dramatiske indslag, så er fortællingen dog alligevel lidt langtrukken (det er trods alt en film på næsten to timer), så er man ikke engageret i historien, så vil man nok kede sig. Om ikke andet kan man lade sig betage af de interessante evner og væsner, som pynter på plottet. Dog er universet så langt fra at være realistisk, at man som seer skal fokusere for at kunne forholde sig til det, fordi man ikke får alt skåret ud i pap. Det kan af og til skabe lidt forvirring. På trods af de stærke farver er det desuden en meget gotisk film med sure teenagere og dystre scener, så selvom det er en eventyrfilm, så er det en deprimerende en af slagsen. Dog er dens overordnede morale, at man skal værdsætte livet, så der er trods alt en snert af lys i mørket. Jeg har ofte svært ved anime, som er baseret på Vestlige værker, fordi jeg synes, at Vestlige tanker og fortællinger ikke harmonerer med anime-stilen, og derfor synes jeg heller ikke at filmen er så succesfuld som originale film fra Studio Ghibli.

Favoritkarakter: Arren

Plot: 6/10

Karakterer: 7/10