Mary and the Witch’s Flower

Mary and the Witch's Flower

Instruktør: Hiromasa Yonebayashi
År:2017
Genre: Fantasy, eventyr, drama
Spilletid: 103 minutter

Mary and the Witch’s Flower foregår i en alternativ virkelighed, hvor der findes en magisk verden parallelt med det menneskelige samfund, som derfor kan blive påvirket af dette. Filmen indeholder derfor mange overnaturlige elementer og skabninger, og for karakterernes vedkommende er der også en del skøre ansigtstræk og bevægelser, der gør det meget tegnefilmsagtigt, mens designet er meget varierende og mere naturtro for nogen end for andre.

Pigen Mary bor hos sin grantante, da hun en dag finder en mystisk blomst i skoven, som formår at give hende magiske kræfter. En kost fører hende til en anden verden, hvor hun bliver introduceret for en troldmandskole, men hvad hun ikke ved er dog, at man her er ude efter den blomst, som hun er i besiddelse af.

Dette er den første film, der blev udgivet af Studio Ponoc, der er etableret af en flok afhoppere fra Studio Ghibli, og det er tydeligt, at både instruktør og animatorer har arbejdet for Studio Ghibli, idet der optræder flere elementer fra studiets film, ligesom karakterdesignet er det samme. Mest åbenlyst er detaljer i blandt andet baggrundene, der er som taget ud fra en Hayao Miyazaki-film. Alt i alt er følelsen og stemningen i denne film meget Miyazaki-agtig, men i modsætning til hans nyere film, så synes jeg faktisk, at Mary and the Witch’s Flower formår at skabe den dynamik, der er brug for, når man bevæger sig i et fantasyunivers. Magi er dog ikke lige mig, så jeg har lidt svært ved at forelske mig i historien, der minder lidt for meget om Harry Potter, men der bliver alligevel skabt en så god fortælling, at jeg blev nødt til at følge med. Det bærende element er den bizarre verden, man befinder sig i, hvor man aldrig ved, hvad der kommer til at ske, og her passer den bløde og farverige animation godt, da der nærmest males et eventyr, som fortælles i billeder, for persongalleriet er meget smalt og lidt svagt og man får ikke rigtig knyttet sig til de medvirkende og lært dem at kende i dybden. Eftersom jeg er 80’er-barn kan jeg heller ikke lade være med at se på karakteren Doktor Dee som en direkte kopi af Professor Virvar fra Nøddepatruljen. På trods af drama og action så er der tydeligvis tale om en børnefilm, og der balancerer historien faktisk fint mellem at være både spændende og underholdende. Jeg kan dog ikke ignorere, at filmen sådan set er en blanding af alle Studio Ghiblis film, så man kan ikke ligefrem kalde den for anderledes og unik.

Favoritkarakter: Mary

Plot: 8/10

Karakterer: 6/10