Min nabo Totoro

Original titel: Tonari no Totoro Type: Spillefilm Studie: Studio Ghibli Instruktør: Hayao Miyazaki År: 1988 Genre: Eventyr, myter Spilletid: 86 minutter Tilgængelig på dansk: Tale og undertekst Baseret på: Originalt værk
Min nabo Totoro foregår i 1950'ernes Japan, men indeholder dog fantasi-elementer, således at filmen er en blanding af realisme og fantasi. Disse elementer optræder som væsner med overnaturlige egenskaber. Persondesignet er gjort naturtro og det samme er karakterernes bevægelser, men visse gange er der overdrevne ansigtstræk. De to søstre Mei og Sazuki flytter sammen med deres far på landet, så de kan være tættere på deres mor, som ligger på hospitalet. I nærheden af familiens nye hus står et kæmpe træ, der viser sig at være hjemsted for Totoro - et stort pelset væsen, som ender med at blive de to pigers ven, der kommer dem til undsætning, når de har brug for det.
Selvom dette som sådan er en børnefilm, så er den virkelig hyggelig og samtidig utrolig flot, så alle aldre vil få noget ud af at se den. Både fortælling og drama er holdt på et afslappet plan, så man kan nyde filmen fra start til slut som følelsesrig hjertemassage. Det er virkelig et specielt univers, som Hayao Miyazaki skaber, og som pigerne bevæger sig ind i, for Totoro og dens venner er jo egentlig et produkt af deres fantasi, men alligevel kommer man med filmens slutning i tvivl, og det er jo egentlig også et budskab, som er værd at sende: Ser vi alle den samme virkelighed? Totoro er en herlig figur og en af de mest genkendelige anime-karakterer, der findes, for skønt det sådan et er et stort monster, så er den virkelig nuttet og charmerende. Selvom der er tale om en film fra 1988, så skulle man desuden tro, at den var meget nyere, hvis man sammenligner med Disney-tegnefilm fra samme periode. Animationen er flydende og baggrundene ud over det sædvanlige. På japansk kan både Mei og Sazuki være belastende at høre på, fordi der virkelig er gjort noget ud af at vise deres aldre, men sammen fungerer de to piger fint, og filmen ville næppe have været lige så interessant, hvis der kun havde været én pige, hvilket var den oprindelige plan. Derfor ser man på den officielle plakat også en fusioneret version af Mei og Sazuki stå sammen med Totoro. Dette var en af de første anime-film, jeg nogensinde så, da den blev sendt på DR1 tilbage i 90'erne, så Min nabo Totoro har en særlig plads i mit hjerte, da den for mig vækker nostalgi - særligt musikken er noget der kan gøre mig sentimental.
Favoritkarakter: Totoro Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 10/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

9/10

Min nabo Totoro