Min nabo Totoro

Min nabo Totoro

Instruktør: Hayao Miyazaki
År: 1988
Genre: Eventyr, myter
Spilletid: 86 minutter

Min nabo Totoro foregår i 1950’ernes Japan, men indeholder dog fantasi-elementer, således at filmen er en blanding af realisme og fantasi. Disse elementer optræder som ikke-eksisterende væsner med overnaturlige egenskaber. Persondesignet er gjort naturtro og det samme er karakterernes bevægelser, men visse gange er der overdrevne ansigtstræk.

De to piger Mei og Sazuki flytter sammen med deres far på landet, så de kan være tættere på deres mor, som ligger på hospitalet. I nærheden af familiens nye hus ligger et kæmpe træ, der viser sig at være hjemsted for Totoro – et stort pelset væsen, som ender med at blive de to pigers ven, der kommer dem til undsætning, når de har brug for det.

Selvom dette som sådan er en børnefilm, så er den virkelig hyggelig og samtidig utrolig flot, så alle aldre vil få noget ud af at se den. Både fortælling og drama er holdt på et afslappet plan, så man kan nyde filmen fra start til slut som følelsesrig hjertemassage. Det er virkelig et specielt univers, som Miyazaki skaber, og som pigerne bevæger sig ind i, for Totoro og dens venner er jo egentlig et produkt af deres fantasi, men alligevel kommer man med filmens slutning i tvivl. Selvom der er tale om en film fra 1988, så skulle man desuden tro, at den var meget nyere, hvis man sammenligner med Disney-tegnefilm fra samme periode. Animationen er flydende og baggrundene ud over det sædvanlige. På japansk kan både Mei og Sazuki være belastende at høre på, fordi der virkelig er gjort noget ud af at vise deres aldre, men sammen fungerer de to piger fint, og filmen ville næppe have været lige så interessant, hvis der kun havde været én pige, hvilket var den oprindelige plan. Derfor ser man på den officielle plakat også en fusioneret version af Mei og Sazuki stå sammen med Totoro.

Favoritkarakter: Totoro

Plot: 8/10

Karakterer: 8/10