Minder fra i går

Original titel: Omohide Poroporo Type: Spillefilm Studie: Studio Ghibli Instruktør: Isao Takahata År: 1991 Genre: Romantik, drama, skole Spilletid: 118 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Mangaen "Omohide Poroporo", der blev udgivet i 1982 af Hotaru Okamoto og Yuko Tone.
Minder fra i går foregår i virkelighedens Japan, men skifter løbende mellem nutid (1982) og fortid (1966). Nu og da er der fantasiindslag, der for en stund bryder virkelighedsbilledet, men ellers er alt gjort ret realistisk. Også karakterdesignet, men dog optræder der nu og da nogle sjove ansigtstræk. For andet år i træk vælger bykvinden Taeko at tage på landet for at arbejde i ferien, så hun på den måde kan få lidt frisk luft og fred og ro. På sin lille ferie husker hun dog tilbage på sin tid som en ti-årig pige og dermed på nogle af de små begivenheder, der har været med til at forme hendes tilværelse og personlighed.
Dette er en virkelig irriterende film, fordi den simpelthen er så flot, men handlingen er så simpel, at det ikke er en man sætter på, medmindre man bare gerne vil sidde og hygge sig med noget på skærmen. Der er dog stor forskel på kvaliteten mellem de scener, der udspiller sig i Taekos barndom og voksenliv, og når man ser trailere fra filmen eller generelt bare googler den, så er det desværre Taokos barndomsbilleder, der dominerer, og de giver slet ikke indtryk af, hvor flot størstedelen af filmen egentlig er. Der er lagt vægt på så mange detaljer, at det er en nydelse at bemærke dem. Jeg har aldrig set en tegnefilm med så troværdig bilkørsel - både med hensyn til bevægelser, genspejlning i ruderne og ændringer i baggrunden under sving. Og når man tænker på, at der er tale om en film fra 1991, så bliver man endnu mere imponeret, for der er så meget liv og bevægelse i animationen, og så mange fantastiske baggrunde. Jeg vil kalde det Ghibli Classic, for Studio Ghibli har med tiden dæmpet ned hvad angår detaljerigdommen, så selvom Minder fra i går ikke just er en af deres bedste film fortællingsmæssigt, så er den blandt de bedste, når det kommer til det visuelle. Der er lagt vægt på at gengive alt på så realistisk vis som muligt, og det gør sjovt nok også filmen mere troværdig end mange rigtige film med levende mennesker, fordi karaktererne virker naturlige i deres væremåde. Samspillet mellem Taeko og Toshio er helt vildt realistisk, men også bare den måde børnene agerer på virker autentisk. I Taekos voksenliv har folk for vane at smile lidt for meget, men det interessante er, at karakterne får smilerynker, fordi stemmerne blev optaget på forhånd, så man kunne animere ud fra dem og gengive følelserne bag. Alt i alt er det en sød film, der får en til selv at virke nostalgisk og overveje, hvordan ens barndom har formet ens voksenliv.
Favoritkarakter: Toshio Plot: 7/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 9/10 Animation: 9/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

8/10

Minder fra i går