.

Miss Hokusai

.

Miss Hokusai

Miss Hokusai foregår i virkelighedens Tokyo i 1800-tallet, hvor der dog eksisterer overnaturlige elementer i form af spirituelle fænomener og væsner, som eksisterer hinsides den fysiske verden.

Karakterdesignet er anatomisk realistisk, ligesom der ikke er gjort brug af unaturlige hårfarver, øjenfarver eller frisurer. Nu og da er der dog eksempler på overdrevne ansigtsudtryk.

O-Ei er datter af den berømte kunstner Hokusai og lever i sin fars skygge, idet hun mest af alt fungerer som hans assistent, selvom hun laver sine egne værker. De to bor sammen i storbyen Edo, hvor dagligdagen går sin gang med forskellige projekter..

Dette er egentlig er interessant film, fordi den giver indblik i fortidens Japan, da man rent ud sagt bare følger almindelige mennesker og deres almindelige liv. Derfor er det også en lidt kedelig film, idet der ikke er så mange mindeværdige sekvenser. Det skyldes nok mest af alt, at filmen er baseret på en manga-serie, for det virker til, at man bare har taget forskellige indslag fra O-Eis liv og gjort dem til en film. Dermed minder det lidt om en forkortet serie og ikke en spillefilm, hvor man forventer en dybere og mere sammenhængende fortælling.

Animationen er faktisk helt vild god, og særligt sådan noget som kimonoer og mønstre på stof er ekstremt flot lavet. Der er en betagende dybde i tøjet, som man sjældent ser i anime. Farverne er også gode, men måske lidt for stærke, og karakterdesignet er også fint, men måske ikke unikt nok. Der mangler i hvert fald noget, der kan løfte det visuelle op, så dette gør filmen værd at se, for handlingen i sig selv er lidt tam, og der er alt for mange scener, der er indskrevet helt uden grund.

Det er jo faktisk ret interessant at tage udgangspunkt i en kvindelig kunstner og skildre, hvordan det er at være kunstner i den måde, man observerer og gengiver verden for andre. Desværre er karaktererne lige så kedelige som historien, men til gengæld er stemmerne virkelig behagelige. Musikken er derimod så moderne, at den på ingen måde harmonerer med det feudale miljø, man befinder sig i.

O-Ei

6/10
Total Page Visits: 127 - Today Page Visits: 1