Når vinden rejser sig

Original titel: Kaze Tachinu Type: Spillefilm Studie: Studio Ghibli Instruktør: Hayao Miyazaki År: 2013 Genre: Historisk drama, romantik Spilletid: 126 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Den virkelige flyingeniør Jiro Hirokoshis liv
Når vinden rejser sig tager udgangspunkt i den virkelige flyingeniør Jiro Hirokoshis liv i første halvdel af det 20. århundrede, men man har dog valgt at skildre dette i en fiktiv fortælling. Selve handlingen udspiller sig derfor i den virkelige verden, men der optræder urealistiske scenarier i form af drømme. Karakterdesignet er for de fleste personers vedkommende gjort realistisk, mens der sjældent er unaturlige udtryk og bevægelser. Jiro Hirokoshi drømmer om at blive pilot, men hans dårlige syn forhindrer ham desværre i at blive dette. I stedet ender han med at blive flyingeniør, og hans fascination af flyvning gør, at han sjældent kan tænke på meget andet, hvilket medfører, at han bliver en ekspert på området og en vigtig brik i udviklingen af Japans luftfartøjer. Samtidig må Jiro dog balancere med sine menneskelige følelser, idet han vælger at gifte sig med en kvinde, der er ramt af tuberkulose.
Dette er en okay film med en sød fortælling og smukke visuelle virkemidler, men taget i betragtning af, at det er Hayao Miyazaki, der står bag, så virker den temmelig flad i forhold til hans tidligere værker. Det er tydeligt, at denne film primært er tiltænkt børn, idet der er et minimum af drama og mange typiske tegnefilmsagtige elementer. En af mine yndlingsscener er da jordskælvet rammer Tokyo i 1923, men i stedet for at skildre dette som en tragedie bliver det nærmest en uskyldig hændelse, hvor jorden knurrer, og alle lader til at overleve. I virkeligheden var det den værste naturkatastrofe i Japans historie, så det virker lidt mærkeligt, at man ikke har valgt at gøre noget ud af at vise dette (også for japanske børns skyld, så de forstår hvad der skete dengang). Miyazakis stil er med tiden blevet mere blød og enkel, hvilket også påvirker den måde man ser filmen, for den virker meget barnlig og simpel. Der er selvfølgelig tale om en underholdende og belærende film for de yngre målgrupper, men mange af Studio Ghiblis film kan ses og nydes af folk i alle aldre. Det eneste, jeg synes, at man som voksen kan forholde sig til, er dilemmaet med at skulle balancere karriere og drømme med sit privatliv og personlige relationer. Jiro skal jonglere med at være flyingeniør og arbejde for landet, samtidig med at han har en syg kone. Og resultatet af dette har man trods alt valgt at skildre på sørgelig vis, så selv voksnes hjerter bliver rørt. Flykyndige vil muligvis også nyde denne film, da jeg sideløbende googlede modeller og fandt ud af, at flyene i filmen er ægte typer fra tiden, som handlingen foregår i. Alt i alt er det dog tydeligt, at der her er tale om en film, der udelukkende er blevet til grundet Miyazakis besættelse af flyvning, og jeg havde foretrukket, at han havde opfundet sit eget univers, hvilket han er bedst til.
Favoritkarakter: Nahoko Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 7/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Når vinden rejser sig