Napping Princess

Original titel: Hirune Hime Type: Spillefilm Studie: Signal.MD Instruktør: Kenji Kamiyama År: 2017 Genre: Eventyr, drama Spilletid: 111 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Napping Princess foregår i Japan i år 2020 få dage før OL går i gang. Sideløbende udspiller der sig dog en handling i en drømmeverden, hvor der eksisterer overnaturlige væsner og magi. Dette er dog ikke til stede i den virkelige verden, hvor handling og univers forholder sig på et realistisk plan. Det samme gør karakterernes design og bevægelser. Skolepigen Kokone bor alene med sin far, efter hendes mor døde i en ulykke, da hun var ganske lille. Da faren en dag bliver anholdt, beslutter Kokone sig for at drage til Tokyo, så hun kan finde ud af sandheden bag sin fars forbrydelser, samtidig med at hun lærer hemmelighederne om sin familie at kende. Men det skal dog vise sig, at hun hele tiden har været bekendt med dem som en del af sine drømme.
Japan bliver ved med at diske op med det ene besynderlige univers efter det andet. Dette er endnu en film i rækken med en fortælling, der aldrig før er set. Mens halvdelen af filmen består af handlingen i den virkelige verden, så udgøres den anden halvdel af et drømmeunivers med sine egne personer, regler og konflikter. Lige så fascinerende som det er, mindst lige så forvirrende er det at følge med i. Som seer træder man ind i drømmeuniverset, når Kokone falder i søvn, men nogle gange sker det ret brat, og man bliver lidt i tvivl, om drømmen virkelig blot er en drøm eller ej, når den begynder at have indvirkning på de virkelige personer. For eksempel bliver Kokones ven en del af drømmen, da han selv drømmer om det samme. Til sidst i filmen føles det som om, at drøm og virkelighed sågar smelter sammen, indtil det blot viser sig, at pigebarnet har sovet igennem begivenheder, man aldrig rigtig bliver sat ind i. Det er lidt ærgerligt, at forvirringen skal ødelægge en ellers god film, for handlingen er der intet i vejen med - den er bare fortalt på meget alternativ og kreativ vis. Og så er det jo egentlig genialt, at Kokones drømme i virkeligheden er et univers skabt ud af minder, før det gør pludselig denne del af filmen realistisk, selvom den finder sted i fantasien. Desværre er der ikke nogen mindeværdige personligheder eller banebrydende animation, som gør at denne film virker lige så tiltalende som andre store udgivelser inden for anime-genren.
Favoritkarakter: Momotaro Plot: 7/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 7/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Napping Princess