Nasu: A Migratory Bird with Suitcase

Original titel: Nasu: Suitcase no Wataridori Type: Spillefilm Studie: Madhouse Instruktør: Kitaro Kosaka År: 2007 Genre: Sport, komedie Spilletid: 54 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Nasu", som første gang blev udgivet i 2000 af Iou Kuroda
Nasu: Summer in Andalusia foregår udspiller sig i Utsunomiya i Japan. Handlingen er altså sat i den virkelige verden, men der er fiktive elementer såsom cykelhold og varemærker. Karakterdesignet varierer og er for nogle personers vedkommende mere realistisk end hos andre - dog er der mange sjove ansigtsudtryk og komiske indslag. Cykelrytteren Pepe rejser med sit hold til Japan for at deltage i Japan Cup Cycle Road Race, men holdet er præget af mangel på selvtillid og energi, så kun ved at stå sammen kan de vinde løbet.
Denne film betegnes som en fortsættelse til Nasu: Summer in Andalusia fra 2003, men de to film har kun det tilfælles, at visse karakterer går igen, og det er kun hovedpersonen, der ser ud til at være den samme, mens andre personer har fået nyt design. Man kan altså sagtens se de to film hver for sig, for det giver nok bedre mening at betragte dem som forskellige fortællinger fra samme univers. Denne film er efter min mening bedre end den første, fordi der både er gjort mere ud af animationen, ligesom man følger livet som cykelrytter uden for banerne, så man på den måde får indsigt i, hvordan det er at være professionel rytter. Præcis som med den første film, så kastes man imidlertid ind i handlingen uden rigtig at blive introduceret for denne eller dens personer, så det er undervejs, man får sat hoved og hale på karakterernes forhold til hinanden, men igen er der tale om en kort film, så som seer får man ikke dannet de store relationer til karaktererne. Der er skruet op for komikken i denne film, og det hjælper gevaldigt på historien, synes jeg, fordi jeg mener, at cykelløb generelt er kedeligt at se på. Selvom man forsøger at indskrive drama, så ændrer det ikke på, at det er ret udramatisk at konkurrere om, hvem der kommer først på to hjul. Humoren gør det hele mere seværdigt, og ligesom den første film, så er også denne instrueret af Kitaro Kosaka, der har arbejdet for Studio Ghibli, og derfor er stilen meget identisk med Ghiblis værker, hvilket alene gør den værd at se.
Favoritkarakter: Pepe Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 9/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Nasu: A Migratory Bird with Suitcase