Nasu: Summer in Andalusia

Original titel: Nasu: Andarushia no Natsu Type: Spillefilm Studie: Madhouse Instruktør: Kitaro Kosaka År: 2003 Genre: Sport, komedie Spilletid: 47 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Nasu", som første gang blev udgivet i 2000 af Iou Kuroda
Nasu: Summer in Andalusia foregår udspiller sig i Andalusien i det sydlige Spanien. Handlingen er altså sat i den virkelige verden, men der er fiktive elementer såsom cykelhold og varemærker. Karakterdesignet varierer og er for nogle personers vedkommende mere realistisk end hos andre - dog er der mange sjove ansigtsudtryk og komiske indslag. Pepe er en spansk cykelrytter, der deltager i Vuelta a España, hvor han beslutter sig for at gå all in på den etape, der går gennem hans fødeegn i Andalusien, på samme dag som hans bror skal giftes.
Jeg synes, at cykelsport er ekstremt kedeligt at se på, fordi man rent ud sagt bare glor på folk, der cykler i timevis. Der er en begrænset mængde spænding, og deltagerne kan man kun følge på afstand, uden de udviser nogle menneskelige træk, før til allersidst. Alt det laver denne korte film om på, fordi man får mulighed for at komme tæt på en rytter og ind på livet af ham, så man lærer hans drive og problemstillinger at kende, så den gav mig faktisk en forståelse for, hvordan det er at være en professionel cykelrytter. Når det er sagt, så er det dog også netop en kort film, hvor man kastes direkte ind i handlingen uden at kende til hverken den eller dens karakterer. Det gør, at man aldrig rigtig bliver revet med, for hvordan skal man kunne heppe på en person, man ikke har noget forhold til? Der er ingen forudgående optakt til selve cykelløbet, da det allerede er i gang, da filmen starter, og undervejs må man tolke sig frem til de forskellige personers baggrund og forbindelse til hinanden. Filmen burde kort sagt have været dobbelt så lang, hvis den skulle være god. Man kan dog glæde sig over, at Kitaro Kosaka har arbejdet for Studio Ghibli, hvilket faktisk får filmen til at ligne en Ghibli-film, så hvis man er fan af deres stil, så er det oplagt lige at bruge tre kvarter på denne. I 2007 kom dog en slags efterfølger kaldet Nasu: A Migratory Bird With Suitcase, som jeg synes er bedre og flottere. Nasu: Summer in Andalusia foregår udspiller sig i Andalusien i det sydlige Spanien. Handlingen er altså sat i den virkelige verden, men der er fiktive elementer såsom cykelhold og varemærker. Karakterdesignet varierer og er for nogle personers vedkommende mere realistisk end hos andre - dog er der mange sjove ansigtsudtryk og komiske indslag.
Favoritkarakter: Pepe Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 7/10 Animation: 9/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

6/10

Nasu: Summer in Andalusia