Nausicaä – fra vindenes dal

Original titel: Kaze no Tani no Naushika Type: Spillefilm Studie: Topcraft Instruktør: Hayao Miyazaki År: 1984 Genre: Sci-fi, action Spilletid: 117 minutter Tilgængelig på dansk: Tale og undertekst Baseret på: Mangaen "Kaze no Tani no Naushika", der blev udgivet i 1982 af Hayao Miyazaki
Nausicaä - fra vindenes dal foregår i en apokalyptisk fremtid og der er derfor en del science fiction-elementer såsom gigantiske flyvemaskiner og kæmpeinsekter. Filmen holder sig dog på et realistisk plan uden at blive for utroværdig, så denne alternative virkelighed virker som en mulighed. Karakterdesignet varierer meget, men er især anatomisk naturtro for kvinder og børns vedkommende, mens mænd generelt har meget vild skægvækst og har tendens til at lave skøre ansigtsudtryk og bevægelser nu og da. Nausicaä er prinsesse i Vindenes dal, hvor befolkningen lever på kanten af udryddelse, idet atmosfæren er giftig, ligesom insekter har udviklet sig til gigantisk størrelse og således overtaget naturen, der primært består af ufrugtbare ørkenlandskaber. Men det skal dog vise sig, at den værste fjende findes i en helt anden afskygning, for da kongeriget en dag bliver angrebet, er det af andre mennesker.
Jeg har stadig svært ved at tro på, at denne film er ældre end mig selv. Niveauet er på et meget højt plan både hvad angår animation, baggrunde, effekter og musik. Man kan virkelig se og fornemme, hvor meget talent og energi, der er blevet lagt i produktionen. Oven i det så er der tale om et helt unikt univers, der virker troværdigt, selvom det er fiktivt. Science fiction-film har tendens til at skildre fremtiden som værende dystopisk, så det kan godt blive en tør kiks at se den samme slags film igen og igen, men Nausicaä - fra vindenes dal har den fordel, at det er en tegnefilm, og den kreative frihed har ingen grænser, fordi man kan tegne, hvad man har lyst til. Derfor er denne film så speciel, fordi den inddrager elementer, som aldrig før er set, hvorved den formår at skille sig ud fra mængden. Dette er desuden en af de film, hvor Hayao Miyazakis stil virkelig fungerer med handlingen, fordi karakterernes simple design og bløde træk tilfører en grad af menneskelighed til det ellers så fæle miljø, som fortællingen foregår i. Uden at det bliver for Disney-agtigt, så gør det dermed filmen egnet til både voksne og børn, men fordi der er blod og død med, så vil nogle folk nok mene, at man skal have nået en vis alder, før man bør se den. Selvom filmen blev lavet før Stuido Ghibli blev grundlagt, så betragtes den stadig for at være en Ghibli-film.
Favoritkarakter: Nausicaä Plot: 9/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 8/10 Animation: 9/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Nausicaä - fra vindenes dal