Ninja Scroll (film)

Original titel: Jubei Ninpucho Type: Spillefilm Studie: Madhouse Instruktør: Yoshiaki Kawajiri År: 1993 Genre: Historisk drama, romantik, action, samurai, fantasy Spilletid: 94 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Originalt værk inspireret af romanserien "Koga Ninpucho" af Futaro Yamada og den virkelige samurai Yagyu Jubei Mitsuyoshi
Ninja Scroll foregår i 1600-tallets Japan og inddrager mange virkelige aspekter fra den tid, men nogle mennesker er dog i besiddelse af overnaturlige evner, der giver filmen et præg af fantasy. Karakterdesignet varierer, men er på visse punkter realistisk, når det for eksempel kommer til øjenstørrelse og ansigtstræk, mens det især er anatomien, der for nogle personers vedkommende er unaturlig. Jubei Kibagami er en enlig samurai, der ved et rent tilfælde bliver fanget i et hemmeligt opgør mod shogunatet, da han møder ninjakvinden Kagero, som på egen hånd forsøger at standse en ukendt bagmand, der i det skjulte er ved at overtage magten i Japan.
Jeg synes, at denne film fortjener mere opmærksomhed, end den får. Det er sjældent, jeg ser Ninja Scroll på top 10 lister, der omhandler anime, hvilket jeg ikke kan forstå, eftersom Ninja Scroll var en af de film, der i 90'erne var med til at vise Vesten, at tegnefilm ikke kun er for børn. Dette er en voksenfilm på så mange måder. Der er blod, sex, action og drab fra start til slut, hvilket får filmen til at lyde som en drengerøvsfilm, men der er dog også intriger og mange stille stunder med følelsesladede scener, der skærer i hjertet. Det er faktisk helt utroligt, så meget man får serveret på den 1½ time, som filmen KUN varer, for hvis man efterfølgende giver sig tid til at reflektere over, hvor meget, der er sket, så føles det, som om den har været dobbelt så lang. Det er nærmest som en kontrast til moderne superheltefilm, der er lange i handling, selvom der dog ikke sker så meget i dem. Noget af det, der virkelig gør mig ekstatisk ved Ninja Scroll er, at man leger med myten om ninjaer og gør dem til overmennesker ved at tildele dem særlige evner, der er forskellige fra person til person. Det er et meget lille virkemiddel med en stor effekt. Karakterdesignet i denne film er desuden så unikt og detaljeret, at det nærmest ikke ligner en anime, men derimod en Vestlig tegneserie, men animationsteknikkerne afslører alligevel, at der er tale om en japansk tegnefilm. Ser man den i mørke skal man dog lige holde sig for øjnene nogle gange, fordi der er gjort brug af en del flimrende effekter, som skærer i synet. Dette er desuden en af de få anime-film, som jeg kan holde ud at se med engelske stemmer, selvom man har ændret lidt på replikkerne.
Favoritkarakter: Yurimaru Plot: 10/10 Karakterer: 10/10 Stemmer: 9/10 Animation: 8/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

10/10

Ninja Scroll (film)