Nitaboh

Original titel: Nitabou - Tsugaru Shamisengaibun Type: Spillefilm Studie: WAO! World Instruktør: Akio Nishizawa År: 2004 Genre: Historisk drama Spilletid: 100 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Nitaibo foregår i 1800-tallets Aomori-præfektur. Der er ingen overnaturlige elementer, og selve stilen er gjort realistisk - dog med undtagelse af børn, der har lidt store øjne. Anatomi og hårfarve er derimod autentisk. Filmen følger den unge mand Nitabo, der efter at være blevet blind lærer at spille på shamisen, hvilket fører til, at han udvikler spilleteknikken kendt som Tsugaru-stilen.
Dette er en virkelig flot film. Der er flere gange, hvor baggrunde og animation slår både Hayao Miyazaki og Makoto Shinkai. Til at begynde med undrede jeg mig derfor over, hvorfor jeg aldrig havde hørt om den, indtil jeg begyndte at se den og det gik op for mig, at det handlingsmæssigt er en film, der er svær at elske, idet den simpelthen er målrettet et så snævert publikum, at der næppe er mange, der bliver revet med af fortællingen. Men det enorme arbejde, der tydeligvis er lagt i produktionen redder det hele, og det er faktisk en lærerig film, selvom det halter med fortælleteknikken. Jeg bryder mig desværre ikke om shamisen, så for mig er det ikke en interessant film på det musikalske område. Baggrundsmusikken er dog god, men den virker ikke rigtig forenet med handlingen, for der er mange gange, hvor musik og scener ikke harmonerer. Det er de fænomenale baggrunde og den dynamiske reaktion, der gør denne film mindeværdi, hvor historie og karakterer er ret uforglemmelige.
Favoritkarakter: Nitabo Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 7/10 Animation: 10/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

7/10

Nitaboh