Penguin Highway

Original titel: Pengin Haiwei Type: Spillefilm Studie: Studio Colorido Instruktør: Hiroyasu Ishida År: 2018 Genre: Fantasy, komedie, skole, mysterie Spilletid: 118 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Romanen "Penguin Highway", der blev udgivet i 2010 af Tomohiko Morimi
Penguin Highway foregår i virkelighedens verden, hvor der imidlertid optræder overnaturlige elementer såsom en flyvende boble og pingviner, der kan blive skabt ud fra døde objekter. Karakterdesignet er anatomisk set realistisk, men der er dog mange tegnefilmsagtige indslag med sjove bevægelser og skøre udtryk. Drengen Aoyama elsker at forske, men da der en dag dukker en gruppe pingviner op bliver han sat på en prøve, da han gør det til sin mission at finde ud af, hvor de er kommet fra.
For en voksen er dette en virkelig irriterende film, fordi man har dannet sig den den opfattelse, at alt har en logisk forklaring - medmindre man altså tror på det overnaturlige. Penguin Highway foregår i den virkelige verden, men med bizarre og urealistiske elementer, der slet ingen mening giver, men man er som seer tvunget til at acceptere dem, for ligesom med drengen Aoyama må man blot erkende, at man ikke ved alt, og at ens viden hele tiden bliver udvidet og udfordret. Børn har nemmere ved at acceptere, når der er noget, de ikke forstår, og i filmen ser man forskellen på, hvordan børn og voksne reagerer, når de står over for noget uforklarligt. Der findes massevis af analyser, der forsøger at forstå filmens såvel som romanens budskab, men mange går i vidt forskellige retninger, fordi den generelt er svær at forholde sig selv, idet man får svar på hvad og hvordan, men ikke hvorfor og hvem. Jeg ser nok mest filmen som et billede på, hvordan mennesker, dyr og naturen skal leve i symbiotisk harmoni, fordi vi er forbundet til hinanden, og hvis den ene part kommer ud af kontrol, kan det føre til fatale konsekvenser for alle. Samtidig er det nok ikke tilfældigt, at pingvinerne bliver skabt af menneskelige genstande, for det viser vel, at vi har evnen til at kreere noget, der kan frelse verden, men i stedet tænker vi kun på at forsøde vores egen tilværelse. Generelt er dette en film, der giver et noget nær komplet indtryk af, hvad anime er for noget, for man skal altid forvente det uventede og ikke nødvendigvis regne med at dette bliver forklaret, fordi man bliver sat ind i et helt nyt univers, som man bare må affinde sig med. Filmens største plus er det visuelle i form af baggrunde og "kameraføring", da det er med til at gøre billedet levende, for selve stilen er lidt tam, og modsat mange andre har jeg lidt svært ved at se, hvad der gør pingvinerne søde. For mig er de mere uhyggelige med deres store tomme blik.
Favoritkarakter: Aoyama Plot: 7/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 7/10 Animation: 9/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Penguin Highway