Porco Rosso

.

Porco Rosso

.

Porco Rosso

.

Porco Rosso foregår i en alternativ udgave af virkelighedens verden efter Første Verdenskrig. Der er som udgangspunkt ingen overnaturlige elementer, udover at hovedpersonen er en pilot, som er blevet forvandlet til en gris grundet en forbandelse.

Karakterdesignet varierer kraftigt, og er for de fleste karakterers vedkommende ikke fuldkommen naturtro, selvom der ikke er gjort brug af unaturlige hårfarver og øjenfarver. Der er derimod mange komiske indslag og overdreven mimik.

Porco Rosso er en vandflyverpilot, der af ukendte årsager er blevet forvandlet til en gris. Han bruger sin tid på at bekæmpe luftpirater i sit røde fly, mens han selv er eftersøgt. På samme tid er hans barndsomsveninde håbløst forelsket i ham, men Porco har ingen anelse om, at nogen er i stand til at elske et svin.

Porco Rosso er efter min mening en af de mere forglemmelige film af Hayao Miyazaki, og det skyldes primært fraværet af eventyr, idet der som sådan ikke er den store dramatik eller noget egentligt klimaks.

Det er egentlig bare en hyggelig (?) fortælling om en pilot, der er blevet forvandlet til en gris, og hvorfor finder man aldrig ud af, så filmen igennem sidder man med spørgsmål og undren, for Porco Rosso er en gris i menneskestørrelse, men ingen tager sig af det eller finder det underligt. Mange synes endda, at det talende svin er attraktivt. Det er naturligvis, fordi man skal analysere filmen og betragte den symbolsk, men når man har at gøre med Studio Ghibli, forventer man også at blive underholdt uden at skulle tænke, men desværre er det underholdende element barnlige karakterdesigns og komiske indslag, så der er tale om en film, hvis dybe morale vist nok er tiltænkt voksne, mens animationen er rettet mod børn.

Det bliver rent ud sagt en lidt skizofren oplevelse. Særligt fordi der er gjort utroligt meget ud af at tegne flyene og gøre disse realistiske, ligesom visse personer da også er forholdsvis naturtro, men så bliver det hele ødelagt af andre karakterer, der ligner noget fra en dårlig tegneserie. Der er dog en mulig forklaring, for det skulle åbenbart have været en mere alvorlig film, men krigen i Jugoslavien fik tilsyneladende Miyazaki til at gå i en mere komisk retning.

Dette er en af de film, hvor man tydeligt kan se Hayao Miyazakis inspiration fra Luftens Helte (der omvendt er inspireret af den manga, som Porco Rosso er baseret på), og hans passion for flyvning går igen i flere af hans film, men desværre er det som regel også de film, hvor handlingen lider på bekostning af fokus på luftfart. Det er trods alt også en film, der blev sponsoreret af et luftfartselskab, og så bliver man desværre låst, når det kommer til kreativ frihed.

Fio

7/10
Total Page Visits: 350 - Today Page Visits: 1