Porco Rosso

Original titel: Kurenai no Buta Type: Spillefilm Studie: Studio Ghibli Instruktør: Hayao Miyazaki År: 1992 Genre: Eventyr, komedie Spilletid: 94 minutter Tilgængelig på dansk: Tale og undertekst Baseret på: Mangaen "Hikotei Jidai", der blev udgivet i 1989 af Hayao Miyazaki
Porco Rosse foregår i en alternativ udgave af virkelighedens verden efter Første Verdenskrig. Der er som udgangspunkt ingen overnaturlige elementer, udover at hovedpersonen er en pilot, som er blevet forvandlet til en gris grundet en forbandelse. Herudover er der mange komiske indslag og overdreven mimik. Karakterdesignet varierer kraftigt og er for de fleste karakterers vedkommende ikke naturtro. Porco Rosso er en vandflyverpilot, der af ukendte årsager er blevet forvandlet til en gris. Han bruger sin tid på at bekæmpe luftpirater i sit røde fly, mens han selv er eftersøgt. På samme tid er hans barndsomsveninde håbløst forelsket i ham, men Porco har ingen anelse om, at nogen er i stand til at elske et svin.
Porco Rosso er efter min mening en af de mere forglemmelige film af Hayao Miyazaki, og det skyldes primært fraværet af eventyr, idet der som sådan ikke er den store dramatik eller noget egentligt klimaks. Det er egentlig bare en hyggelig (?) fortælling om en pilot, der er blevet forvandlet til en gris, og hvorfor finder man aldrig ud af, så filmen igennem sidder man med spørgsmål og undren, for Porco Rosso er en gris i menneskestørrelse, men ingen tager sig af det eller finder det underligt. Mange synes endda at det talende svin er attraktivt. Det er naturligvis fordi man skal analysere filmen og betragte den symbolsk, men når man har at gøre med Studio Ghibli forventer man også at blive underholdt uden at skulle tænke, men desværre er det underholdende element barnlige karakterdesigns og komiske indslag, så der er tale om en film, hvis morale vist nok er tiltænkt voksne, mens animationen er rettet mod børn. Det bliver rent ud sagt en lidt skizofren oplevelse. Særligt fordi der er gjort utroligt meget ud af at tegne flyene og gøre disse naturtro, ligesom visse personer da også er forholdsvis naturtro, men så bliver det hele ødelagt af andre karakterer, der ligner noget fra en dårlig tegneserie. Dette er en af de film, hvor man tydeligt kan se Hayao Miyazakis inspiration fra Luftens Helte (der omvendt er inspireret af den manga, som Porco Rosso er baseret på), og hans passion for flyvning går igen i flere af hans film, men desværre er det som regel også de film, hvor handlingen lider på bekostning af fokus på luftfart.
Favoritkarakter: Fio Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Porco Rosso