Prinsesse Mononoke

Prinsesse Mononoke

Instruktør: Hayao Miyazaki
År: 1997
Genre: Historisk drama, romantik, action, myter
Spilletid: 134 minutter

Prinsesse Mononoke foregår i en alternativ udgave af fortidens Japan og skildrer mennesker på nogenlunde realistisk vis uden brugen af unaturlige bevægelser. Filmen indeholder dog mytiske elementer, der giver den et præg af fantasy. Disse optræder som fysiske udgaver af for eksempel guder og dæmoner, som er i stand til at kommunikere som mennesker. Samtidig er der indskrevet dyr i forvokset størrelser samt ikke eksisterende arter.

Prins Ashitaka må forlade sin landsby efter at være blevet inficeret af en dæmon, men på sin rejse rundt i Japan støder han ind i pigen San, der lever i naturen blandt ulve. Han bliver meget fascineret af den unge pige, som han vælger at beskytte mod menneskerne i en by, hvor der fremstilles jern, men dermed ender han midt i en krig, der udkæmpes mellem naturens guder og menneskerne og deres våben.

Lutter perfektion. Prinsesse Mononoke er en af de film, der ikke kun var relevant, da den blev udgivet, men også er det i dag, hvor menneskeheden endnu ikke har taget filmens budskab til sig. Filmen skildrer, hvorledes mennesker dræber ånden i naturen med deres teknologiske udvikling, men efter tyve år befinder vi os endnu på samme spor, så filmen sagtens kunne have udspillet sig i den moderne æra. At placere handlingen i fortiden viser, hvor langt vi siden da er kommet, og hvor meget vi har taget fra naturen uden at give tilbage. Man bliver placeret i noget af et dilemma, når der skal vælges side, for der bliver ikke eksplicit opstillet nogen skurke eller helte. Det nærmeste, man kommer nogen at identificere sig med, er Ashitaka, der balancerer mellem at være både en del af naturen og menneskeheden. Det er deri selve problematikken lægger, da vi som mennesker endnu er dyr, men alligevel adskiller os fra disse ved at have vores eget samfund, som vi ønsker at forbedre – hvilket desværre er på bekostning af vores omgivelser. Og når vi først har bevæget os fuldkommen bort fra naturen, så er der ingen vej tilbage, fordi de ikke føler os som en del af den og derfor anser den som en fjende. Ser man filmen med påmindelsen om, at den er fra 1997, så bliver animationen mere overdådig, end den allerede er. Der er tale om en episk fortælling på over to timer, men med bølger bestående af afslappende øjeblikke og actionprægede sekvenser, så føles det som en almindelig film – især fordi man kan sidde og nyde det visuelle i form af de overdådige baggrunde og scenerier.

Favoritkarakter: Ashitaka

Plot: 10/10

Karakterer: 9/10