Psychic School Wars

Original titel: Nerawareta Gakuen Type: Spillefilm Studie: Sunrise Instruktør: Ryosuke Nakamura År: 2012 Genre: Sci-fi, skole, romantik Spilletid: 110 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Romanen "Psychic School Wars", der blev udgivet i 1973 af Taku Mayumura
Psychic School Wars foregår i den virkelige verden, hvor der dog findes overnaturlige elementer såsom tidsrejser og psykiske evner. Herudover er der mange komiske indslag såsom vold og akrobatiske bevægelser, men generelt er karaktererne virkelighedstro i deres bevægelser og design foruden lidt store øjne og smalle lemmer. Ryoichi Kyogoku kommer fra fremtiden, hvor menneskeheden har slået sig ned på månen, men han er taget tilbage i tiden for at besøge Jorden og frelse planeten, så den forbliver beboelig. Han bliver dog indskrevet på en skole, hvor hans tilstedeværelse skaber drama mellem tre venner, hvis følelser pludselig kommer på tværs.
Jeg er virkelig sympati for de animatorer, der tydeligvis har knoklet med at skabe det visuelle mesterværk, som denne film trods alt er, for baggrunde og effekter er på et absurd højt niveau. Især belysningen er virkelig fascinerende, men eftersom det er et gennemgående virkemiddel, så bliver ens øjne dog lidt trætte, da man ikke er vant til at se den slags, hverken på film eller i virkeligheden. Desværre er handlingen godt nok noget af en tør kiks. Det er sjældent, jeg er ved at falde i søvn til film, men her begyndte jeg at se på tiden allerede halvvejs, og derfra blev fortællingen både rodet, forvirrende og bizar. I starten har man lidt svært ved at forstå, hvad der foregår, men gradvist bliver man sat ind i universet, indtil det hele dog eskalerer i et kaos af mystik. Jeg havde virkelig håbet, at man mod slutningen ville forstå det hele meget bedre, men blev i stedet skuffet over, at filmen grundlæggende set lægger op til så meget, som ikke bliver fulgt til dørs. Jeg forstår som sådan godt, at jeg aldrig havde hørt om filmen, før jeg ved et tilfælde faldt over den, for det er ikke en, man har lyst til at se mere end en gang, og jeg har allerede glemt meget af den udover det visuelle, som nok er noget af det bedste, jeg nogensinde har set i en tegnefilm. Hvor ville det bare være dejligt, hvis man havde fokuseret lige så meget på historien.
Favoritkarakter: Kenji Plot: 5/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 8/10 Animation: 10/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

5/10

Psychic School Wars