Psycho Diver: Soul Siren

Original titel: Saiko Daibaa: Mashou Bosatsu Type: Spillefilm Studie: Madhouse Instruktør: Mamoru Kanbe År: 1997 Genre: Sci-fi, thriller Spilletid: 48 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Romanserien "Majugari ", der begyndte at blive udgivet i 1984 af Baku Yumemakura
Psycho Diver: Soul Siren foregår i virkelighedens verden, hvor der dog findes mennesker med psykiske evner. Ydermere findes der maskiner, som gør det muligt for folk at betræde andres sind. Selve karakterdesignet er gjort forholdsvis naturtro, og det samme er folks bevægelser. Sangeringen Yuki besidder psykiske kræfter, som hun ikke længere kan holde under kontrol. Psycho Diveren Busujima bliver derfor sat på en opgave, der går ud på, at han skal dykke ind i hendes sind og på den måde hjælpe hende.
Åbningssekvensen i denne film giver indtryk af, at den er meget bedre, end den egentlig viser sig at være. Det bliver desværre en meget overfladisk og rodet fortælling - især halvvejs gennem filmen er det, som om at der mangler scener, for ting eskalerer ret hurtigt, og det foregår på ret forvirrende vis. Filmens plot er ikke engang dens fokus, og det er virkelig ærgerligt, for konceptet "Psycho Diver" bliver blot anledningen til handlingen, altså et sekundært element, der overordnet set ikke spiller nogen rolle. I stedet er det overdramatiseret action og stereotype konspirationer, der tager over, og forvandler filmen til en amerikansk Hollywood-film med den typiske macho-helt og den smukke unge kvinde, der skal frelses. Karakterdesignet er sådan set fint nok, men personernes træk er så dominerende, at de nærmest ikke har nogen ansigtsudtryk, og så virker det mere som en film fra begyndelsen af 1990'erne. Det er forståeligt, at budgettet ikke har været der til at lave en flottere film, men så kunne man i det mindste have gjort den bedre gennem handlingen
Favoritkarakter: Busujima Plot: 4/10 Karakterer: 3/10 ' Stemmer: 7/10 Animation: 6/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

3/10

Psycho Diver: Soul Siren