Royal Space Force: The Wings of Honnêamise

Original titel: Ouritsu Uchuugun: Honneamise no Tsubasa Type: Spillefilm Studie: Gainax Instruktør: Hiroyuki Yamaga År: 1987 Genre: Sci-fi, action Spilletid: 119 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Royal Space Force: The Wings of Honnêamise foregår i en alternativ virkelighed, hvor der dog ikke eksisterer nogen overnaturlige elementer. Folk har heller ingen særlige evner, men der er enkelte komiske indslag i form af overdrevne ansigtstræk. Karakterdesignet varierer og er for visse personer mere naturtro end hos andre, mens der kun er enkelte unaturlige hår- og øjenfarver. Shirotsugh er medlem af den royale rum-styrke i kongeriget Honnêamise, hvor han sådan set ikke har nogen opgaver, indtil det en dag besluttes, at man vil sende en mand ud i rummet, hvilket ender med at blive Shirotsugh, idet han melder sig selv som frivillig.
Dette er en klassisk anime fra perioden, hvor anime var bedst. Der er så meget sjæl i animationen, og der er kælet for detaljer i en sådan grad, at det virker fuldkommen absurd, at dette var den første film fra studiet Gianax. Men dette bestod også af en yderst talentfuld gruppe af engagerede folk, hvilket tydeligvis kommer til udtryk visuelt, eftersom man sagtens kan lave en sammenligning med Akira, der blev udgivet året efter (særligt hvad angår karakterdesignet). Selve universet minder dog mere om Nausicaä fra vindenes dal, der blev udgivet tre år tidligere, og jeg synes generelt godt, man kan fornemme, hvordan man forsøger at ride med på dennes popularitet, for selvom det er en fantastisk flot film, så virker det til, at man er gået mere op i at skabe et univers frem for en god fortælling. Det er rent ud sagt en lidt kedelig film, for selvom den har meget at sige, så gøres det på noget indviklet måde med alt for meget humor og for lidt dybde. Mange scener kunne sagtens være udeladt - særligt et spontant voldtægtsforsøg begået af hovedpersonen, så man også lige får lidt bryster at se. Karaktererne er på mange måder personlighedsløse, så man har svært ved at knytte sig til dem, og specielt hovedpersonerne mangler altså noget kant. Titlen i sig selv er et udtryk for, at man har villet for meget, for man har været så fokuseret på at fylde filmen med effekter og betagende baggrundsscener, at substansen er gået tabt, og det er virkelig synd, for det betyder også, at dette er en film, der ofte overses, når man taler om klassikere inden for anime. Selv i forbindelse med udgivelsen var filmen et flop, så nu om dage er der mange, som simpelthen ikke ved, at den eksisterer, men det er nu engang en film, der er værd at se, fordi den visuelt er et unikt bidrag, der viser, hvad traditionel animation kan, som moderne animation ikke kan.
Favoritkarakter: Shirotsugh Plot: 7/10 Karakterer: 5/10 Stemmer: 6/10 Animation: 10/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Total Page Visits: 72 - Today Page Visits: 1