Run Melos!

Original titel: Hashire Merosu! Type: Spillefilm Studie: Visual 80 Instruktør: Masaki Osumi År: 1992 Genre: Historisk drama Spilletid: 107 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Romanen "Run Melos" fra 1940 af Osamu Dasai
Run Melos! foregår i antikkens Grækenland. Der er ingen unaturlige aspekter, og karakterdesignet er ligeledes gjort realistisk - dog er nogle karakterer mere naturtro end andre, mens der nu og da er nogle fjollede ansigtsudtryk. Landsbyboeren Melos tager til storbyen for at købe et sværd til sin søsters bryllup. Han bliver dog mistænkt for at planlægge et attentat mod kongen og dømmes til døden. For at kunne nå hjem og deltage i sin søsters bryllup får Melos tre dage i frihed, men hvis han ikke vender tilbage vil den uskyldige skulptør Celine i stedet blive henrettet.
Jeg elsker, at det stadig er muligt at opstøve gode anime-film, som er flere årtier gamle. Der er bare noget ved de gamle film og serier, fordi man før i tiden skulle tegne og male i hånden, hvilket giver både billede og animation en helt anden dybde end nutidens tegnefilm. Run Melos! er et eksempel på en film med levende animation, hvor man har fokuseret på selv små bevægelser og detaljer. Personerne passer til baggrundene, og karakterne er desuden meget realistiske. Dog er en af de ting jeg hader ved anime såvel som Disney, at der altid er personer med et løjerligt udseende, som skiller sig ud. I denne film er det især kongen, der slet ikke lader til at passe ind, og så bliver man pludselig klar over, at det er en tegnefilm, man ser. Filmen er dog tydeligvis ikke hevendt børn, og den er baseret på en bog med samme navn, som japanerne er temmelig vild med eftersom dette var den tredje anime i rækken i 1992. Forinden havde der været en anden film og en serie. Det sjove er, at der ikke er tale om nogen stor fortælling, for det er en meget simpel historie, der gør at man ikke får lyst til at se filmen to gange i træk, men temaet er "tillid", og det er noget, som især asiater elsker at beskæftige sig med. Jeg forstår godt, at filmen ikke er særlig populær i Vesten, selvom det ellers er der den foregår, men ikke desto mindre synes jeg, at den er værd at se.
Favoritkarakter: Melos Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 9/10 Stil: 9/10 Overordnet karakter:

7/10

Run Melos!