.

Steamboy

.

Steamboy

.

Steamboy

Steamboy udspiller sig i 1800-tallets England og er på mange måder realistisk - både hvad angår karakterdesign, bevægelser og miljø. Dog er der indskrevet en række opfindelser, som ikke eksisterede i denne periode og aldrig har eksisteret, sådan at filmen altså får et præg af magisk realisme, for selvom de mekaniske objekter er lutter fiktion, så er videnskaben bag dem så gennemtænkt, så de som sådan godt kunne have eksisteret.

Karakterdesignet er kendetegnet ved at være realistisk for langt de fleste personers vedkommende. Der er hverken gjort brug af unaturlige hårfarver eller øjenfarver, ligesom anatomien ikke bliver brudt med overdrevne ansigtsudtryk.

Året er 1863, hvor verdensudstillingen i London skal finde sted, og Ray bor med sin mor og lillesøster i England, mens hans far og farfar befinder sig i Amerika, hvor de er involveret i opfindelsen af banebrydende maskiner. En dag modtager Ray dog en mekanisk kugle fra sin farfar, og da en organisation ligeledes vil have fingrene i denne, ender det med, at Ray må vogte den med sit liv, hvilket resulterer i, at han bliver sat til at skulle vælge, hvilken del af videnskaben han egentlig er tilhænger af.

Steamboy er for mange en ukendt film, hvilket er synd, for der er tale om en gennemarbejdet film, der var i produktion i et årti, hvilket tydeligt kommer til udtryk. Hvis jeg siger, at den er lavet af den samme mand, der stod bag Akira, er det måske noget, der kan være med til at lokke.

Animationen er flydende og dynamisk og er i sig selv noget, der burde få en til at se filmen, for den er virkelig, virkelig flot. Computereffekter fungerer som en naturlig og integreret del af den klassiske animation, og så er hele gengivelsen af 1800-tallets London simpelthen spektakulær ned til mindste detalje. Og at tage udgangspunkt i denne tid viser jo bare, at man inden for anime kan finde alt.

Steamboy er en kreativ skildring af industrialiseringen, og hvad dette medførte af muligheder, hvilket kommer til udtryk i det alsidige udvalg af maskiner, som optræder i filmen, der nærmest giver mennesker overnaturlige evner, indtil man spejler til nutiden og indser, at vi altså er nået meget længere og kan meget mere. Så Steamboy minder faktisk om en hyldest til Astroboy - her er det bare mennesker, der får superkræfter via sine egne opfindelser.

Filmens store klimaks, som varer godt og vel en halv times tid, er et episk fald af menneskelig storhed, der sker, når man ikke kan kontrollere sine egne kreationer, og således er der også et Akira-agtigt budskab om, at vi som mennesker måske har evner, men med de evner følger et vist ansvar. Det eneste, der kan få en til at fremkalde et gab undervejs, er desværre persongalleriet, der virker noget beskedent, selvom det er meget bredt. Der mangler bare noget indhold, før karaktererne bliver lige så troværdige, som de ser ud.

Ray

9/10
Total Page Visits: 406 - Today Page Visits: 1