.

Summer Ghost

.

Summer Ghost

.

Summer Ghost

Summer Ghost foregår i virkelighedens verden, hvor der dog eksisterer spøgelser, som er i stand til at bryde naturloven ved at ophæve tid og rum. Almindelige mennesker besidder som udgangspunkt ingen evner, men deres ånder kan forlade kroppen og vende tilbage igen.

Karakterdesignet er anatomisk set korrekt uden brug af unaturlige frisurer, hårfarver eller øjenfarver.

Tre teenagere, som ikke kender hinanden, mødes for at finde ud af, om der er hold i myten om, at der eksisterer et spøgelse, som kun viser sig om sommeren, når man brænder stjernekastere af. Men hvad de ikke ved er, at man kun kan se spøgelset, når man selv er tæt på døden.

Denne film virker som det, det er - et projekt lavet af et uerfarent animationsstudie, der tydeligvis ikke har mestret alle animationsteknikker. Eftersom det er en kortfilm på sølle 39 minutter, kommer man slet ikke ind på livet af karaktererne og lærer dem at kende, men de er alligevel også så åbenlyse klichéer, at man føler, at man i forvejen ved alt om dem, fordi man har set dem alle før.

Det virker mere, som om man har forsøgt at skabe en stemning frem for en historie, for der er ikke ligefrem tale om en medrivende fortælling. Det skyldes mest af alt karaktererne, der er med til at gøre handlingen kedelig - mest af alt på grund af den gennemgående mangel på følelser i leveringen af deres replikker. Alle virker depressive, hvilket de dog også er, men når denne følelse ligefrem smitter af på en som seer, så bliver filmen også deprimerende. Den eksperimentelle brug af farver (eller mangel på dem) hjælper heller ikke ligefrem.

Plottet kunne være interessant, hvis der ikke var en så ulogisk og overfladisk tilgang til det. De medvirkende accepterer ret hurtigt eksistensen af spøgelser, som om det er noget fuldkommen naturligt, fordi pointen med filmen er at forstå deres kvaler i livet og dermed lyst eller frygt for døden. Men dette fokuseres der stort set ikke på, eftersom det ret så besynderlige spøgelse overtager handlingen og overstråler de levende, som rent faktisk har problemer, som de på klassisk japansk vis blot må lære at bide i sig, hvis de vil klare sig i tilværelsen. Det lader til at være den gængse morale målrettet alle japanske unge med selvmordstanker, og derfor bliver denne film blot endnu en budskabsløs hovedryster uden indhold.

Ayane

6/10
Total Page Visits: 71 - Today Page Visits: 1