Summer Wars

Original titel: Samaa Waazu Type: Spillefilm Studie: Madhouse Instruktør: Mamoru Hosuda År: 2009 Genre: Komedie, drama Spilletid: 114 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Summer Wars foregår i virkelighedens Japan, men der eksisterer dog et socialt digitalt netværk, hvor en del af handlingen udspiller sig. Hér er der ingen naturlove blandt karaktererne, men det er der til gengæld i den virkelige verden, hvor der ikke er nogen overnaturlige elementer. Kun nogle skøre ansigtstræk og overdrevne bevægelser nu og da, ellers er karakterdesignet meget naturtro. Natsuki har brug for at bilde sin oldemor ind, at hun har fået en kæreste, da hun skal til hendes 90-års fødselsdag, og derfor overtaler hun sin skolekammerat Kenji til at tage med. Kenji ender dog midt i et familiedrama, der spreder sig til hele verden, da det sociale netværk OZ bliver overtaget via hans bruger.
Før der var noget, der hed Ready Player One, så var der Summer Wars. Mens Ready Player One primært har til formål at udstille popkultur, så fortæller Summer Wars dog en dybere historie, der handler om sammenhold - både på familieplanet, men også på det globale. I denne film ser man nemlig, hvordan man rent ud sagt kan frelse verden, hvis bare man står sammen, og dette kræver at man er i stand til at enes på det basale niveau med sine nærmeste. Der er gjort virkelig meget ud af, at gøre karakterernes forhold så uoverskueligt som muligt for netop at få dem til at virke som fremmede, hvilket også kommer til udtryk i deres design, der gør det muligt at distancere alle fra hinanden. Der er så mange personer at holde styr på, og man skal se filmen et par gange, før man får både navne og deres forhold til hinanden på plads. Alternativt kan man finde et af de stamtræer, som fans har lavet online, for det gør det noget nemmere at forholde sig til slægten, når man har overblik over den. Men forvirringen er dog også med til at skabe en dynamik, der er unik for denne film, og så minder familien jo også om en miniudgave af verden, der lærer at leve i fred trods forskelligheder. Balancen mellem komedie og drama er rigtig god, men mange vil nok have svært ved at forholde sig til det digitale aspekt, og så alligevel ikke, for det sociale netværk kaldet OZ viser både, hvordan vi i dag lever et dobbeltliv via sociale medier og samtidig, hvor afhængige vi og vores samfund er blevet af teknologien, hvilket dermed gør os sårbare som mennesker, når denne bliver angrebet. Alt i alt minder denne del af filmen mest om Digimon-filmen, der ligeledes er instrueret af Mamoru Hosoda - Summer Wars er bare en mere komplet historie med bedre animation og karakterer, dog med en bizar titel, der ikke rigtig giver et korrekt indtryk af filmens handling, men derimod leder tankerne hen på Star Wars.
Favoritkarakter: Sakae Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Summer Wars