Sword of the Stranger

Original titel: Sutorenja Mukohadan Type: Spillefilm Studie: Bones Instruktør: Masahiro Ando År: 2007 Genre: Historisk drama, samurai, action Spilletid: 102 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Sword of the Stranger foregår i det feudale Japan og skildrer mennesker på nogenlunde realistisk vis uden brugen af unaturlige bevægelser eller evner. Nogle folk kan dog ikke føle smerte, men det skyldes en form for medicin, der samtidig gør dem sværere at slå ihjel. Karakterdesignet er forholdsvis realistisk, men visse personer har dog unaturlige hårstile, mens der nogle gange er sjove og overdrevne ansigtsudtryk.  Samuraien Nanashi bliver hyret af drengen Kotaro, der sammen med sin hund Tobimaru er på flugt fra en gruppe kinesere, som er kommet til Japan med det formål at fange drengen, så de kan benytte ham i et ritual, der skal gøre Kinas kejser udødelig.
Hvis man er vild med samuraier, så er denne film værd at se. Jeg har aldrig set så dynamiske sværdkampscener i en tegnefilm, hvor detaljerne og musikken simpelthen får alt til at fungere til perfektion. Animation og karakterdesignet var nok, til at jeg omgående var solgt, men er det ikke noget, der får andre til at ville se filmen, så skal åbningssekvensen nok få de fleste til at tabe kæben og læne sig tilbage. Der er tale om en blodig og temmelig voldelig film, hvor man har lagt vægt på at gengive alt så realistisk som muligt, og når man tænker på at det er anime, så er det ret godt klaret, at man har kunnet formå at holde sig inde for rammerne uden at gå bersærk. Filmens klimaks vil mange nok betegne som overkill (bogstavelig talt), men det passer til handlingen. Og apropos så er historien også interessant, unik og medrivende. Det er både godt og dårligt, at man ikke lærer karaktererne mere at kende - dårligt fordi man naturligvis gerne vil ind på livet af dem, og godt fordi det skaber lidt mystik så man bliver bekendt med sin plads som tilskuer. Jeg ved dog ikke om jeg skal elske eller hade slutningen, for det er en af den slags film der ender alt for åbent. Et interessant virkemiddel er, at de kinesiske karakterer rent faktisk taler kinesisk. I hvert fald når de er i selskab med japanere, for når de er sammen med hinanden taler de japansk.
Favoritkarakter: Tobimaru Plot: 10/10 Karakterer: 10/10 Stemmer: 10/10 Animation: 10/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

10/10

Sword of the Stranger